In dit nummer van TxP (Textiel Plus) aandacht voor het driedimensionale aspect in textielkunst, ofwel: soft sculptures.
Tekst: Wouter de Vries
“Er is een richting, maar niet een duidelijk doel. Tijdens het werkproces is er ruimte voor wendingen en verrassingen die je niet had bedacht maar die het beeld zelf afdwingen.” Beeldend kunstenaar Femmie Duiven zoekt naar de paradox: van een afstand stoer, van dichtbij zacht. Daarbij laat ze het materiaal graag z’n eigen gang gaan.
Chipszakken, snoepverpakkingen en blikjes energydrink borduren, dat doet Dagmar Stap. Een keerzijde heeft deze voorliefde voor snacks ook: “In een galerie merkte een bezoeker op dat ik een wel erg ongezonde leefstijl heb.”
In dit nummer zien we ook gehavende stadsduiven en andere wonderlijke wezens van Karen Suzuki, die ze intuïtief samenstelt vanuit lapjes en draad. Ook bij haar staat het materiaal voorop, want: "Het moeten geen opgezette beesten lijken." Integendeel, wij werden er erg vrolijk van!
Elaine Longtemps werkt driedimensionaal met touw dat ze met de hand beschildert. Terwijl haar vroege werken aan de muur hingen, vormde de dood van een goede vriendin aanleiding om touwsculpturen te gaan maken: "Het touw, de kleuren en de vormen vertellen het verhaal."
In een voormalig klooster in het centrum van Drachten toont Museum Dr8888 moderne en hedendaagse kunst. Deze zomer is er een solotentoonstelling van de jonge kunstenaar Jurjen Galema te bewonderen. Zachte, kleurrijke figuren die op het eerste gezicht aan schattige knuffels doen denken. Bij nadere inspectie wekken ze onrust.
Met haar veelkleurige en verleidelijke Hortisculpturen weet ze perfect de tijdgeest van de late jaren zestig te vangen, de tijd van revolutie, seksuele vrijheid en ludieke acties. Haar oeuvre is klein, maar groots in uitstraling, speelsheid en eigenzinnigheid. Een artikel over de nieuwe werkelijkheid van Ferdi (1927-1969).
Een eclectische verzameling vintage voorwerpen fungeert als startkapitaal en bronmateriaal voor het werk van de Franse kunstenaar Fanny Grenn alias Odette Picaud. Ze worden onder haar handen herboren, roepen visuele en tactiele herinneringen op en vertellen verhalen. Haar heel persoonlijke - een beetje geheimzinnige - werk roept emoties op, schuurt soms en verrast.