Stof tot nadenken

Het uniform als laatste vesting.
Uniformen van militairen spreken tot de verbeelding. Voor de één zijn het tekenen van onderdrukking, voor de ander symbolen van de verdediging van vrijheden. En van alles ertussen in …
Diverse kunstenaars (33) is gevraagd om een kunstwerk te maken op basis van stukken stof uit afgedankte militaire uniformen. Alle kunstenaars hebben hun eigen invulling gegeven aan hoe zij naar een uniform kijken. Ook Defensie heeft medewerking verleend, door afgedankte uniformen voor beschikbaar te stellen, want ook Defensie is geïnteresseerd in wat uniformen betekenen voor mensen die zelf geen militair zijn, maar wel, zeker in huidige tijden, dagelijks uniformen op TV zien in diverse conflicten.

Deze tentoonstelling zet je aan het denken. Over verdediging, over uniformen, over kunst, over van alles. Ook de vrijheidsrok (een kunstproject van Elganan Jelsma, dat is geïnspireerd op de bevrijdingsrok uit 1946), gemaakt van afgedankte militaire textiel en geborduurd door o.a. Oekraïense vluchtelingen is tentoongesteld. Tijdens deze expositie wordt er gewerkt aan een nieuwe vrijheidsrok.

van 15 juni 2024 t/m 5 januari 2025

Following the Thread

De internationale groep QuiltArt toont deze zomer de expositie van textielkunst´Following The Thread’. Deze groep is opgericht in 1985 en bestaat uit 16 leden uit verschillende landen: Groot-Brittannië, Duitsland, België, Hongarije, Nederland, Denemarken en Amerika. Er gaat een strenge selectie procedure aan vooraf. Dat maakt de groep uniek. De kunstenaars zijn actief en exposeren nationaal en internationaal. Er worden verschillende materialen gebruikt: zelf geverfde stoffen, papier, krantenpapier, Tyvec, organza, Lutrador, katoen, linnen, zijde, roest en schellak. Er wordt gewerkt met machinestiksels of via handborduren, zeefdruk, soldeerbout en heteluchtpistool.

Zaterdag 13 juli t/m zondag 8 september, dinsdag t/m zaterdag 13.30-17.00 uur

Een staat tot een en Een staat tot allen

Textielinstallatie’s van beeldend kunstenaar Fransje Killaars in Museum de Kantfabriek en rond en in de St.Lambertuskerk in Horst.  Drie generaties zullen daar op geheel eigen wijze vertegenwoordigd zijn. Vier installaties van Fransje Killaars, beeldhouwwerken van haar vader Piet Killaars en een documentaire over het werk van Fransje Killaars gemaakt door haar dochter Céline Villevoye.

Het werk van beeldend kunstenaar Fransje Killaars (Maastricht, 1959) gaat over textiel en kleur. Kleuren, die een dialoog met elkaar en de omgeving aangaan. Ze maakt installaties van stof waar vaak een element van herhaling aanwezig is en iets aan het zicht wordt onttrokken, waardoor het juist extra aandacht oproept.

Dit project is tot stand gekomen door sponsoring van het Mondriaan Fonds, Gemeente Horst aan de Maas en Hotpot.

van 2 juni 2024 t/m 8 september 2024

 

Solo Expositie Isa Roelink

Isa Roelink weeft in haar werk verschillende onderwerpen vanuit een sterk persoonlijk perspectief tot wandtapijten. Tijdens de SBK Sprouts Young Talents expositie 2023 won de kunstenaar de SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs. Deze prijs omvatte de aankoop van een werk en een expositie bij SBK Galerie.

Als kunstenaar omarmt ze de subtiele kracht van textiel als een medium van diepgaande tradities en expressies en ze toont de waarde van ambachtelijk werk in een moderne context. Het werk plaats de traditionele betekenis van textielwerk in de context van schilderkunst. De textiele werken dienen zo als een speelveld waar grenzen vervagen. De tegenstellingen tussen het mondaine en het epische, in combinatie met de traditionele textieltechnieken die in een uiterst hedendaagse vormgeving worden gegoten.

‘Yarn Connection’ bij High Five Art Galerie: Een verhaal van verbinding en creatieve diversiteit

Textiel Collectief Breda presenteert een expositie in High Five Art Galerie. Vijf kunstenaars tonen hun unieke visies onder het gezamenlijke thema ‘Yarn Connection’.


De rode draad door al deze werken is de persoonlijke uitdrukking van de kunstenaars. Het Textiel Collectief Breda ziet kunst als een manier om verhalen te delen, met elkaar en met het publiek. Daarom zijn de kunstenaars zelf aanwezig om toelichting te geven. De ‘Yarn Connection’ expositie bij High Five Art Galerie is niet alleen een bonte mix van technieken en beeldtaal, maar ook het begin van een nieuw hoofdstuk voor Textiel Collectief. Deze expositie markeert het begin van het Textiel Collectief Breda, dat zich tot doel stelt textielkunst te promoten en een volwaardige plaats te geven in de kunstwereld. Ze nodigen andere textielkunstenaars in Breda uit om zich aan te sluiten bij dit collectief, waarbij onderlinge stimulatie en samenwerking centraal staan. Maar ieder ander is van harte welkom om de inspirerende wereld van textielkunst te verkennen en mee te gaan op een reis van verbinding en creativiteit.

Draadkrachtig, weef- en borduurkunst 1920-1970

In Draadkrachtig staat de kunst van het weven en borduren centraal. Met tapijten, kleden en ontwerpen van onder meer Adya van Rees, Bart van der Leck, Moissey Kogan, Willem van Konijnenburg, Hans Bayens, Pieter Wiegersma, Maud Muller Massis, Maria van Elk en Anna Verwey, geeft de tentoonstelling een beeld van een halve eeuw weef- en borduurkunst. Veel van de kunstenaars hadden een persoonlijke band met De Wieger en haar bewoners, de familie Wiegersma. Bijzonder: Dieu Avertit, een wandkleed van Adya van Rees dat vroeger in de eetkamer van De Wieger hing en nu in de collectie van het TextielMuseum zit, komt nu voor even weer ‘thuis’!
Bij de tentoonstelling wordt een activiteitenprogramma samengesteld met lezingen en workshops.

Meta Heemskerk – ‘Collithografie’

Al drie jaar lang is Meta Heemskerk bezig met een zelfbedachte techniek die ze ‘collithografie’ noemt, een naam die afgeleid is van collografie, gebaseerd op het principe van water en olie die elkaar afstoten. Meta’s werkwijze is intuïtief; ze begint met een thema in gedachten en laat het werk organisch ontvouwen, altijd met compositorische regels in haar achterhoofd. Ideeën ontstaan in het proces, en ze laat zich verrassen door haar eigen creativiteit. Ze werkt graag in series, volledig opgaand in een bepaald thema, tot de drang naar iets nieuws weer toeslaat.

State of Fashion Biënnale | Ties that Bind

State of Fashion 2024 |Ties that Bind brengt creatieve praktijken op het gebied van mode, textiel en hedendaagse kunst uit het mondiale Zuiden in beeld. De biënnale, gecureerd door Louise Bennetts en Rachel Dedman, vindt plaats in Arnhem, Nederland, maar ook in Nairobi (Kenia), Bengaluru (India), en São Paulo (Brazilië). Sunny Dolat, Kallol Datta en Hanayrá Negreiros zijn uitgenodigd als co-curatoren om projecten te ontwikkelen die samenhangen met de centrale thematiek, geworteld in hun lokale context en gemeenschap.

Hoe gaan makers uit het mondiale Zuiden om met koloniale erfenissen die verankerd zijn in kleding en stoffen? Hoe ontwikkelen ontwerpers doorgegeven tradities en hoe gaan ze om met de urgente vraagstukken van onze tijd? Geworteld in de universele intimiteit van textiel, probeert Ties that Bind de verwantschap en verbondenheid tussen wereldwijde praktijken te versterken en de krachtige menselijke verhalen te delen die verweven zijn in wat we dragen.

https://stateoffashion.org/nl/
foto: Maison ARTC, REBUILD, Commissioned by State of Fashion 2024

Creaturen in Oud Avereest

Creaturen is de titel van de expositie in De Reestkamer te Oud Avereest met werken van Tineke Puyenbroek uit Zwolle. Met veel humor verbeeldt Tineke gedachten en gebeurtenissen uit het dagelijks leven. De collages gaan over ons, de creaturen ofwel schepsels die de aarde bewonen, mensen, dieren en planten. Filosofische vragen liggen ten grondslag aan de doeken. Van wie is de aarde? Hoe kijken we naar elkaar en onszelf. De textielcollages zijn opgebouwd uit beschilderde (gerecyclede) stoffen, applicaties, handborduurwerk, papier, foto’s en teksten.
Kleuren spelen een belangrijke rol. De werkwijze is langzaam en zeer inefficiënt, dat nodigt uit tot denken en fantaseren.

Gratis toegang

Marjolein Burbank (Eindhoven, 1957) beschrijft zichzelf als een verhalenverteller. Onderwerp van haar verhalen zijn vaak vrouwenissues. Met haar werk geeft ze een aanzet en nodigt hiermee de kijker uit om het verhaal af te maken en een eigen mening te vormen. Afhankelijk van wat ze wil vertellen en de ondergrond, borduurt Marjolein met de hand of machine. De textiele werken, in uiteenlopende vormen, van sculpturaal tot in het platte vlak, zijn hierdoor altijd enigszins ruimtelijk.
Te zien t/m 17 mei 2024.

 

 

Adresgegevens Schouwburg Hengelo
Beursstraat 44
Hengelo
EPOS VAN DE GEEST
 22 juni 2023 - 23 juni 2024
 Haarlem
Lisa Konno – The Porcelain Body
 14 februari 2024 - 16 juni 2024
 Amstelveen
Jules François Crahay - Back in the Spotlight
 23 februari 2024 - 10 november 2024
 Brussel
Kimsooja - Thread Roots
 02 maart 2024 - 21 juli 2024
 Leiden
Meta Heemskerk - ‘Collithografie’
 05 mei 2024 - 30 juni 2024
 Baarle-Nassau
Creaturen in Oud Avereest
 12 mei 2024 - 07 juli 2024
 Balkbrug
State of Fashion Biënnale | Ties that Bind
 17 mei 2024 - 30 juni 2024
 Arnhem
Solo Expositie Isa Roelink
 18 mei 2024 - 30 juni 2024
 Amsterdam
Draadkrachtig, weef- en borduurkunst 1920-1970
 25 mei 2024 - 01 december 2024
 Deurne
Een staat tot een en Een staat tot allen
 02 juni 2024 - 08 september 2024
 Horst
Stof tot nadenken
 15 juni 2024 - 05 januari 2025
 Naarden
'Yarn Connection' bij High Five Art Galerie
 07 juli 2024 - 25 augustus 2024
 Baarle-Nassau
Following the Thread
 13 juli 2024 - 08 september 2024
 Feanwâlden
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief