TIME in FASHION
Van statement tegen ‘fast fashion’ tot 17e-eeuwse elitetaal in kleding. In de expositie ‘TIME in FASHION’ van het Westfries Museum in Hoorn leggen drie kunstzinnige ontwerpers verschillende tijdlagen bloot. Met kleurrijke ontwerpen van de Perzisch/Nederlandse modedesigner Sepehr Maghsoudi, met theater- en operakostuums van Rien Bekkers en de extravagante pruiken van Asya Kozina, papierkunstenares uit Oekraïne (voor het eerst te zien in Nederland). De drie ontwerpers zijn gefascineerd door mode en modetechnieken uit het verleden: de hoeveelheid tijd, deskundigheid en details in hun ontwerpen verbindt hen. De expositie in het gehele, ontruimde Westfries Museum voelt aan als ontdekkingsreis door tijd en mode: iedere ruimte verrast.
QA-Layers and Narratives
Gelaagde verhalen
40 jaar Quilt Art
Quilt Art is een internationale groep textielkunstenaars.
Hun nieuwe expositie ter gelegenheid van hun 40-jarig bestaan
gaat in première in Museum de Kantfabriek in Horst en is
daarna in andere landen te zien.
Quilt Art bestaat uit 16 textielkunstenaars uit Nederland, Groot-
Brittannië, Duitsland, België, Hongarije, Denemarken en de
Verenigde Staten en werd in 1985 opgericht.
De Nederlandse leden zijn Dirkje van der Horst, Cherilyn Martin
en Miriam Pet.
De kunstenaars exposeren vaak zowel samen als individueel in
binnen- en buitenland. Ze streven ernaar hun unieke reputatie
op gebied van expressiviteit en kwaliteit van vakmanschap te
behouden. Ieder lid heeft zijn eigen aanpak en daardoor is hun
werk divers en dynamisch.
Kijk op de website voor de openingstijden en de speciale
workshops.
Ontdek de rijke geschiedenis, cultuur en tradities van het magische Schotland. De kleurrijke, geruite tartans en kilts, in talloze variëteiten, zijn niet alleen iconische modeartikelen, maar dragen eeuwenoude verhalen in zich die verbonden zijn met de Schotse clans en hun eeuwenlange strijd voor vrijheid en identiteit. De tentoonstelling toont de tartans van de Stuarts, weeftechnieken en diverse kilts die gemaakt en beschikbaar gesteld zijn door Annette Plantinga, de enige Nederlandse kiltmaakster die gecertificeerd is door de SVQ (Scottish Vocation Qualification) om een
Schotse kilt te maken.
Museum Bussemakerhuis nodigt iedereen uit om een stukje Schotse geschiedenis te ervaren en de magie van tartans en kilts zelf de ontdekken.
Met haar uitbundige en humorvolle werk vol kritische statements vraagt kunstenaar en ecofeminist Lara Schnitger (NL, 1969) aandacht voor de positie van de vrouw, genderongelijkheid en seksuele onderdrukking. Textiel is Schnitgers favoriete materiaal. Met stukken stof maakt ze zowel intieme sculpturale werken als grootschalige installaties – vaak met een uitnodiging aan het publiek om deel te nemen. Haar solopresentatie in Museum Kranenburgh laat het publiek kennismaken met het veelzijdige oeuvre van deze internationaal spraakmakende, maar in Nederland onderbelichte kunstenaar. Speciaal voor Stitch Witch maakte Schnitger nieuw werk waarin ze de verbondenheid van mens en natuur onderzoekt.
Museum Kranenburgh ontving voor deze tentoonstelling de Agnes van den Brandeler Museumprijs 2024. In januari 2025 verschijnt de publicatie Lara Schnitger, Stitch Witch met bijdragen van gastcurator Nina Folkersma en auteur Niña Weijers.
3 november 2024 t/m 15 december 2024
Tribute to Karina van Vught – A life dedicated to fiber art- is een expositie die het belang weergeeft van Karina’s activiteiten voor de gemeenschap die zich met textiele kunst bezighoudt. Zij overleed 14 december 2022 plotseling en liet een vacuüm achter op het gebied van educatie met betrekking tot nieuw ontwikkelde vormen van materiaaltoepassing in de textiele kunst. Met het door haar opgerichte centrum “Zijdelings” ontstond een plek waar internationale docenten uit diverse werelddelen workshops gaven aan een steeds groeiende groep van geïnteresseerde, talentvolle textielkunstenaars.
Wereldwijven ateliers
Wereldwijven ateliers is opgericht in 2011. Het is een plek waar vrouwen met verschillende achtergronden, jong, oud, hoog- en laag opgeleid, op een creatieve manier bezig zijn en samenkomen. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot één van de grootste sociale ondernemingen met ruim 80 vrouwen uit 27 landen in de Drechtsteden. Gezamenlijk werken de vrouwen in het handwerk- en naaiatelier aan producten voor ons eigen label, zoals sierkussens, etuis, tassen en sleutelhangers. Daarnaast voeren we in kleine oplages productiewerk uit voor ontwerpers en bedrijven zoals het naaien van draagdoeken, schorten of tassen.
Openingstijden:
Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag van 9.00 – 17.00 uur
Zaterdag en zondag van 12.00 – 17.00 uur
De Knitted Narratives van Boukje Kemper (1998) hebben een verhalend aspect, doorweven met persoonlijke herinneringen van haar en haar opa aan de Beemster. De kleuren en structuren zijn speciaal gekozen om het polderlandschap te reflecteren. Boukje streeft
ernaar om de breisels aan beide kanten visueel even aantrekkelijk te laten zijn, waarmee ze een element van ruimtelijkheid in het werk brengt. Door te onderzoeken hoe gebreide ontwerpen buiten de traditionele context van bijvoorbeeld de mode kan worden toegepast, ontstaan breisels met tactiele en ruimtelijke structuren die het gesprek aangaan met de omringende ruimte. Naadloos combineert ze in haar ontwerpen traditionele werkwijzen met automatische of handbediende machines, en creëert zo kunst voor de toekomst in de vorm van vernieuwende textiele ontwerpen. Meterslange en kleinere werken en samples zijn van 10 november 2024 tot 23 februari 2025 te zien in Waterlandsmuseum de Speeltoren, Noordeinde 2 in Monnickendam.
Lugtigheden – Art Quilts van Gerry van der Lugt-Phaff
De tentoonstelling Lugtigheden biedt bezoekers een unieke kijk op de wereld van Art Quilts. Elke quilt vertelt een eigen verhaal en toont de rijke variatie aan technieken en materialen die Van der Lugt-Phaff in haar werk toepast.
Van kleurrijke patronen tot abstracte vormen, haar werkstukken zijn een feest voor het oog en een inspiratiebron voor iedereen die geïnteresseerd is in textielkunst. Haar werkstukken bestaan meestal uit drie lagen die met de naaimachine worden doorgespit en versierd. Naast textiel gebruikt Van der Lugt-Phaff ook papier, voile en tule en nog veel meer. Haar werk heeft een ecologisch tintje.’Alles wat nog bruikbaar is, gun ik een tweede leven’, aldus de quiltster.
12 oktober 2024 t/m 11 januari 2025