Jules François Crahay – Back in the Spotlight

“Er rijst een nieuwe ster aan de hemel van de Parijse mode”, schreef journalist John Fairchild in 1959 in Women’s Wear Daily. Een paar maanden later meldde het magazine Life dat de ontwerpen van deze ster even goed verkochten als die van het eeuwige trio Dior, Balenciaga en Givenchy. Maar over wie gaat het? Over een ontwerper wiens naam je waarschijnlijk niet kent: de Belg Jules François Crahay. Voor de allereerste keer wijdt een museum een tentoonstelling aan Jules François Crahay. Vooraleer hij ten onrechte in de vergetelheid raakte, draaide Crahay meer dan drie decennia mee aan de top van de Parijse mode. Hij werd omschreven als “een van de laatste genieën van de haute couture”…. Met de tentoonstelling Jules François Crahay. Back in the Spotlight schetst het Mode & Kant Museum in Brussel de lange en fascinerende carrière van deze modevirtuoos, (1917- 1988).

Marij Adriaens Patch- en Quilttentoonstelling

11, 12 en 13 april 2024

Op 11, 12 en 13 april laat Marij Adriaens haar werk zien in de Broodfabriek in Rijswijk. Wie oppervlakkig kijkt ziet volkstuinen, planten en landschappen. Wie langer bij de werken stilstaat, ziet dat patchwork dient als metafoor. Bruikbare restjes krijgen een andere plaats, zodat een nieuw zinvol geheel ontstaat. Of de pigmenten – in gebatikte lapjes – lopen over naar een volgend lapje. Zo zie je hoe alles met elkaar in verbinding staat. Ook een mooie voorkant staat in verbinding met een even zo interessante achterkant.

Marij Adriaens schrijft ook over de geschiedenis van textiel. Het blog heet ’textielkunde’.  Minstens duizend ‘voormoeders’ gaven hun deskundigheid door op het gebied van garen maken en stoffen weven.Zij vraagt meer aandacht voor de lange relatie van mensen met textiel.

Kijk voor meer info: http://www.marijadriaens.com

 

The Porcelain Body is de eerste museale solotentoonstelling van modeontwerper en kunstenaar Lisa Konno. Konno toont in Museum JAN nieuw werk waarin ze Japans porselein combineert met textiel. Met haar werk reflecteert ze op schoonheidsidealen in zowel Japan als Nederland en stelt ze de vraag: wanneer is een zoektocht naar schoonheid een bevrijdende vorm van zelfexpressie en wanneer slaat het om naar een vorm van onderdrukking? Een verwarrende grens die onderzocht wordt in een video-installatie en een serie objecten die het midden houden tussen kledingstuk en sculptuur.

 

70 jaar textiele werkvormen 

70 jaar Textiele Werkvormen is een overzichtstentoonstelling van het werk van Renée Polman (1930, Blora, Indonesië).
Deze tentoonstelling laat haar ontwikkeling zien van textielwerk sinds de jaren vijftig.

Van haar vroege traditionele werk tot het vrije figuratieve en het abstracte.
Diverse technieken zoals kruissteken, weven, kaartweven, combinatie aquarel en textiel zijn te zien maar ook 3D objecten. De diversiteit in materialen is
terug te vinden in het gebruik van
natuurlijke verfstoffen en tyfek. Inspiratie vindt Renee Polman in de natuur, het landschap en haar directe omgeving. 

De opening is vrijdag 8 maart 2024 om 13.30 uur.
Opening door Miek van Dongen, beeldend kunstenaar en muzikale bijdrage Albine le Pair.

Zaterdag 9 en Zondag 10 maart 2024 open van 11.00 -17.00 uur.

 

 

D(R)AAD

De tentoonstelling D(R)AAD belicht de kracht van borduren als een vorm van
verzet en genezing van trauma’s. Deze tentoonstelling maakt deel uit van
een nieuwe reeks van drie hedendaagse kunsttentoonstellingen genaamd
Laat Los en Koester.
D(R)AAD verbindt verleden en heden door historische borduurwerken
te combineren met hedendaagse kunstwerken.
Daarnaast wordt inD(R)AAD aandacht besteed aan sociaal-maatschappelijke
borduurinitiatieven die borduren gebruiken als een sociaal bindmiddel
of als een middel om trauma’s, zowel individueel als collectief, te verwerken.
De historische ‘bevrijdingsrok’ die in Verwey Museum Haarlem in de
tentoonstelling Allemaal Haarlemmers te zien is, vormt de aanleiding voor
D(R)AAD. De werken van onder andere Lilly Lulay, Klaas Rommelaere en
Patricia Kaersenhout zijn te zien tot en met 28 april 2024.

SPIRIT + MATTER = ESSENCE

SPIRIT + MATTER = ESSENCE toont het maakproces van De Nieuwe Tempel. Een monumentale textiele sculptuur waarin eeuwenoude symbolen uit allerlei culturen en wijsheidstradities zijn verwerkt. Duizenden handen hebben al symbolen voor De Nieuwe Tempel geborduurd. Ook tijdens de tentoonstelling is er gelegenheid om mee te borduren. Opnieuw is er een textielatelier in het klooster, waar in de negentiende en twintigste eeuw de Zusters van het Arme Kind Jezus een florerend borduuratelier leidden.

Remains of the day

Jacqueline van Bergeijk

Het werk van Jacqueline van Bergeijk kenmerkt zich door gebruik van oude, gebruikte en gevonden materialen. Deze materialen vertellen over de vorige eigenaar, over zijn of haar emoties, geschiedenis en belevenissen. Zo krijgt zij een duidelijk beeld van de wereld om haar heen. 

Het liefst werkt ze met oude materialen, gevonden op rommelmarkten, in oude kasten of zelfs op straat. In sommige gevallen krijgt ze een enorme schat en inspiratiebron in de vorm van een doos met oude zakdoeken of aanverwante spullen.

2 SPRAAK

Afrika ontdekken in textiel

In 2 Spraak zetten we in het Veenkoloniaal Museum Veendam het huidige Afrika centraal op het gebied van mode en cultuur. Afrika is een immens groot continent met zeer diverse culturen en mode, een continent waar weinigen echt iets van weten. We verbinden dit continent op een positieve wijze met mensen uit onze regio die zich laten inspireren door Afrika. Evenzogoed als Europa wordt Afrika overspoelt door goedkoop textiel. Toch zijn er ook mooie ‘Made in Africa’ stoffen te krijgen. Stoffen die vaak symbolisch een verhaal vertellen en meestal van natuurlijke stoffen zijn gemaakt. Zo kan men van de Oegandese schorsdoek, zeker moderne blazers en hoeden maken. Maar er is zoveel meer te ontdekken!

Kom naar Veendam om het te ontdekken!
http://museumveendam.nl

Groepstentoonstelling DRAAD

 

Ontdek, bewonder en ervaar hoe veelzijdig de wereld van textielkunst is. De groepsexpo ‘Draad’
verzamelt verhalen van dertig kunstenaars, in een intrigerende mix van technieken, materialen en
interpretaties. ‘Draad’ dat is een viering van de creatieve vrijheid van textiel.

Dagelijks komen we met textiel in aanraking: denk maar aan de lakens waarin we slapen, de
handdoeken waarmee we ons afdrogen of de kleren die we op onze huid dragen. We hebben een
lange en persoonlijke geschiedenis met textiel. Het is een van de oudste materialen die de mensheid
kent, het is een van de eerste vormen van technologie die we ooit ontwikkelden.

Van 27 januari tot 18 februari 2024 onthult de tentoonstelling Draad de veelzijdigheid van textiel.
Dertig verhalen van evenveel kunstenaars(duo’s) verzameld in een expo, elk werk weeft een
narratieve draad die je uitnodigt tot verwondering en dialoog. Zo vormt Draad een zoektocht naar
identiteit en een visuele representatie van maatschappijkritische vraagstukken.

MET WERK VAN
Robberto & amp; Milena Atzori, Els Bijnens, Ria Bosman, Sara Boumkwo, Lisa Decavel, Aurélie Defez, Sarah
De Geyter, Nele Demeulemeester, Emma De Meulenaer, Charlie De Voet, Monique Dikboom, Sus
Driessen & Anne Mie Boonen, Sam Druant, Duo Wonder, Anisa El Margai, Beppe Geerts, Ana-María
Gómez, Carine Heyligen , Hannah Hoebeke, Ilse Lambrichts , Lize Maekelberg, Eleni Papadopoulou,
Martha Samyn , Denys Shantar, Jose Marie Sta. Iglesia, Sebastian Van Canneyt, Laura Vandemaele,
Petrus Vanlessen, Emma Van Roey, Lin Vermeulen

De tentoonstelling ontstond uit een nauwe samenwerking tussen Kunstwerkt en Texture. Samen
lanceerden ze in het najaar van 2023 een gelijknamige open call uit waarop meer dan zeshonderd
kunstenaars reageerden. Een driekoppige jury bestaande uit Han Decorte, Indre Svirplyte en Benjamin
Mengistu Navet boog zich over de vele inzendingen.

 

 

Kimono’s uit de verzameling van Adri en Guky van Hoegee
Een gedeelte van de collectie kimono’s van Adri en Guky van Hoegee zijn nu te bewonderen in Museum de Kantfabriek.
Hun fascinatie voor de Japanse kimono heeft geleid tot een fantastische collectie.
De prachtige geweven zijde is vaak op een onnavolgbaar mooie manier versierd door borduursels en beschilderingen.
Het dragen van de kimono en de versieringen zijn omgeven met veel symboliek. Kraanvogels zijn bijvoorbeeld het symbool voor een lang en gelukkig leven.
De beeldhouwwerken en de kimono’s tonen samen hun ‘Passie voor Japan’.

Adresgegevens Museum de Kantfabriek
Americaanseweg 8
Horst
Bomen over Bomen
 01 april 2023 - 24 maart 2024
 Almen
Seeds of Memory
 15 april 2023 - 24 maart 2024
 Leeuwarden
EPOS VAN DE GEEST
 22 juni 2023 - 23 juni 2024
 Haarlem
Quilten aan de Linge
 16 september 2023 - 01 maart 2024
 Gorinchem
Is it alive?
 14 oktober 2023 - 07 april 2024
 Tilburg
Joyce Overheul - Sending Thoughts and Prayers
 25 november 2023 - 14 april 2024
 Weert
2 SPRAAK
 26 november 2023 - 20 mei 2024
 Veendam
D(R)AAD
 27 januari 2024 - 28 april 2024
 Haarlem
Lisa Konno – The Porcelain Body
 14 februari 2024 - 16 juni 2024
 Amstelveen
SPIRIT + MATTER = ESSENCE
 20 februari 2024 - 24 maart 2024
 Simpelveld
Jules François Crahay - Back in the Spotlight
 23 februari 2024 - 10 november 2024
 Brussel
70 jaar textiele werkvormen
 08 maart 2024 - 10 maart 2024
 Zaltbommel
Marij Adriaens Patch- en Quilttentoonstelling
 11 april 2024 - 13 april 2024
 Rijswijk
Textilium Festival
 05 mei 2024 - 12 mei 2024
 Tilburg
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief