Friesland betekent voor iedereen wat anders, zoals in de expositie duidelijk is te zien. Voor de een is het thuiskomen en voor de ander een herinnering aan een heerlijk rustige vakantie in de natuur, in de weide of op het water.
Textielgroep Zoo-tex exposeert met werk van Bouwke Alsema, Liesbee Colombijn, Loes Klein Elhorst, Annelies de Graaf, Jo Huijsman, Marga Lagrand, Suze Termaat en Inge Witvers.
Zoo-tex bestaat sinds 2007 en werkt volgens een jaarthema. De leden komen ongeveer 5 keer per jaar bijeen, waarbij ze elkaar inspireren, motiveren en van elkaar kunnen leren doordat ze elkaars werk bekritiseren.
Leden van de Viltkontaktgroep hebben ruim 300 koralen gemaakt die zijn verwerkt in viltpanelen. Met deze speciale tentoonstelling wordt aandacht gevraagd voor de verdwijnende koraalriffen. Naar een idee van Mathilde Pielkenrood, ontwerp en realisatie door Mathilde Pielkenrood en Liesbeth Wieberdink.
Tijdens Kunstmaand Ameland zijn o.a. werken te zien van textielkunstenaars Marjan Eggels, Janneke Hogerheijde, Ellis Schoonhoven, Dorothy Wedderburn en Sacha Wendt. Ieder met een eigen thema.
Marjan Eggels is geïnspireerd geraakt door de sjablonen van architect Pierre Cuypers en gebruikte deze als basis voor twee- en driedimensionaal textiel ontwerpen. Hierbij maakt zij gebruik van oude en hedendaagse technieken.
Sacha Wendt ontwerpt en maakt originele 2D-tassen. Haar herkenbare zwarte lijn simuleert een subtiel optisch spel. Deze cartooneske tekenlijnen geven diepte aan de tassen, die plat maar toch ruim zijn.. Met speelsheid laat zij klassieke modellen terugkomen in haar ontwerpen
Beeld: Sacha Wendt, geen titel
Het Textiel Plus Festival komt er weer aan. Het festival voor iedere textielliefhebber – van jong tot oud, amateur tot professioneel, nationaal en internationaal. Wij van de Textiel Plus redactie zijn erbij 13, 14 en 15 oktober a.s. in het makkelijk te bereiken Autotron in Rosmalen, jij ook? Kijk voor meer informatie over tickets en alle activiteiten tijdens het festival op textielplusfestival.nl.
Wist je dat Antwerpen tussen de 16e en 18e eeuw een belangrijke rol speelde in de productie en handel van kant?
‘P.LACE.S – De verborgen kant van Antwerpen’ belicht de rol van Antwerpen in de ontwikkeling en internationale handel van kant. MoMu presenteert deze rijke geschiedenis op 5 verschillende locaties in de stad, in dialoog met hedendaagse innovatieve en hoogtechnologische modecreaties.
Beeld: Olivier Theyskens, H/W 1998-1999
Ontdek de verrassende én duurzame toepassingen van vissenhuid in de tentoonstelling Leer van vis van Netwerk Zuiderzeecollectie. Op 4 september 2021 opent in Museum Spakenburg deze nieuwe reizende tentoonstelling, die in twee jaar tijd negen musea rondom de voormalige Zuiderzee zal aandoen. Vissenhuid – een restproduct van de visserij – is opvallend ruw en sterk. Het wordt al eeuwenlang en over de hele wereld verwerkt in talloze sier- en gebruiksvoorwerpen, zoals kleding, wapens en zelfs schuurpapier. Zo krijgt dus de hele vis een bestemming!
Van nature is Miranda een onderzoeker, op zoek naar structuren in het landschap. Reizen is de sleutel in de ontwikkeling van haar werk. Het vormt een rijke beeldenbron. Reageren op wat gezien en ervaren is, een fusie van observatie en emotie. In elke vorm of oppervlakte van een natuurlijk element kan zij een totaal landschap ervaren. Met haar werk wil zij de sfeer van landschappelijkheid oproepen zonder te verwijzen naar een specifiek landschap. Ze doet dit door middel van een samengesteld beeld (installatie) in een bepaalde kleursfeer die een associatie met natuur oproept.
Centraal in Hella Jongerius’ artistieke praktijk staat de verbinding tussen industrie en ambacht, evenals traditionele kennis en technologie. Tot 25 augustus 2021 presenteert de Duitse expositieruimte Gropius Bau een solotentoonstelling gewijd aan deze kunstenaar en ontwerper die zich altijd zal blijven ontwikkelen.
Barbara Broekmans magistrale stroken textiel creëren een wervelwind van kleur en beweging in de nieuwste zaal van de Balie in Amsterdam. Architect Rogier Weijand was in de jaren tachtig betrokken bij de verbouw van het oude Kantongerecht tot een politiek, cultureel centrum. Daar gaf hij Broekman haar eerste opdracht voor een openbare ruimte. Dit jaar, bij het realiseren van een nieuwe zaal, vroeg hij Broekman een werk te ontwerpen op basis van haar werk My Second Skin.
De Rotterdamse ontwerpstudio Kukka heeft een serie van vijf geweven wandtapijten gemaakt die speciaal zijn ontworpen voor verschillende vormen van kleurenblindheid. Ze zijn te zien op de gecureerde designbeurs OBJECT Rotterdam, waar de ontwerpen worden versterkt door live kleursimulaties voor het publiek.