De Grote Kerk Breda presenteert ‘Royal Fashion Design’, een tentoonstelling waarin recente en nieuwe ontwerpen van de Nederlandse modeontwerper Mattijs van Bergen centraal staan. Royal Fashion Design toont zijn gerenommeerde ‘koninklijke’ ontwerpen – waarvan vele door koningin Máxima bij officiële gelegenheden gedragen zijn – en een serie nieuwe creaties die speciaal in opdracht van de Grote Kerk Breda zijn ontworpen. Het resultaat is een couture-collectie over de kracht van de vrouw.
Ryo Kinoshita schildert, spraypaint en perst verf door kleine spuitjes. Hij gebruikt onder andere knopen, stukken vilt en pvc. Matthew Monahan maakt Chinees geïnspireerde druksels op rijstpapier. Hun beider werken zijn gecombineerd in een tentoonstelling bij Galerie Fons Welters – uitsluitend te bezoeken op afspraak.
Beschutting of expansie? Vertrouwdheid of het universum? Ergens in het voortjagende, tijdloze heelal zoekt de mens een eigen plek in het hier en nu. Truike Verdegaal ging er naar op zoek binnen haar eigen vakgebied, het sieraad. Verdegaals broches kregen de vorm van een soort ‘etalage’, compleet met kaders en incidenteel beschermend glas, waarbinnen zij haar verhaal vertelt. Dat bood ook de mogelijkheid om kwetsbaar textiel toe te passen.
In de tentoonstelling Extravaganza worden bijzondere persoonlijkheden, kunstenaars en rituelen getoond. We zien foto’s van activistische, transseksuele sekswerkers die Jan Hoek en Duran Lantink maakten met de organisatie SistaazHood afgewisseld met expliciete schilderijen van de flamboyante diva Eleonora Stol. Kunstenaar Carmen Schabracq toont een installatie met maskers geïnspireerd op culturen van over de hele wereld.
Voor het eerst toont het museum in een groepsexpositie hoe kunstenaars, vormgevers en modeontwerpers samenwerken met de technische experts, productontwikkelaars en garenspecialisten van het TextielLab. De expositie biedt een blik in het maakproces van creatieve makers als Otobong Nkanga, Koen Taselaar en Tess van Zalinge.
Op 18-jarige leeftijd arriveert Meret Oppenheim in Parijs, waar ze aansluiting vindt bij de groep surrealisten rond André Breton. Slechts een paar jaar later wordt ze wereldberoemd om haar met bont beklede kop en schotel (Object, 1936) en de foto’s die Man Ray en Dora Maar van haar maakt. Ze geniet van de aandacht maar lijdt ook onder de druk van de roem; gedesillusioneerd trekt ze zich eind jaren dertig terug uit de kunstwereld. Pas in 1954 treedt ze, nu blakend van zelfvertrouwen, opnieuw voor het voetlicht. Ze blijft tot haar dood werken produceren die de grenzen verkennen van het zichtbare en het onzichtbare, van realiteit en fantasie. Meret Oppenheim: für dich – wider dich toont zowel haar vroege surrealistische werk als haar latere schetsen, objecten, sieraden, gedichten en kostuums.
Al meer dan 60 jaar is Jan Jansen een meester in kleurrijk, extravagant en grensverleggend schoenontwerp. Hij verwierf wereldfaam met zijn eigenzinnige werkwijze en technische constructies die de zwaartekracht uitdagen, zoals de ‘zweefhak’. Zijn werk wordt gezien als bron van inspiratie voor generaties ontwerpers na hem. De tentoonstelling eert het omvangrijke oeuvre van de ontwerper – die dit voorjaar zijn 80ste verjaardag viert – en laat paralellen zien met werk van onder andere: couturier Ronald van der Kemp (RVDK), productontwerpers Lex Pott en Mae Engelgeer en modetalent Lisa Konno.
Drie vrouwen, Iris Van Herpen, Carla van de Puttelaar en Pien Rademakers bundelen hun krachten en dit resulteert in een intrigerende tentoonstelling Synergia die verschillende disciplines uit de kunst prachtig combineert. Van Puttelaars foto’s van Van Herpens designs, en de kledingstukken zelf, verraden een barokke sensitiviteit: vertalingen van beweging en metamorfose, ruimtelijke dynamiek en het spectaculaire gebruik van licht en diepe kleuren op huid en stof.
De zussen Joana en Leonie Schneider zijn beiden textielkunstenaars. Waar Joana schildert met garens, schildert Leonie Schneider in één beeld een heel familieverhaal op textiel. Haar fictieve personages lijken vanuit een comic strip te zijn overgestapt in haar grote narratieve, gedetailleerd geconstrueerde werken waarin herinneringen en objecten uit haar eigen jeugd een rol spelen en waarbij haar uitbundige beeldtaal met exotische kleuren en patronen van het doek spatten. Haar narratief vormt een mix van fictieve elementen en Schneiders eigen ‘patchwork’-familie met haar zus Joana en een halfzus. In de serie schilderijen vertelt ze een verhaal over zes broers en zussen; in elk schilderij krijgt een van hen de hoofdrol. Op Art Rotterdam kun je enkele van hun werken bewonderen bij de stand van Rademakers Gallery.
Textielkunstenaar Fransje Smit ziet van alles om zich heen liggen. Nagelaten, weggegooid, verloren? Ze pakt op en voegt samen, geeft haar wereld vorm. Al die delen met hun eigen geschiedenis zijn zo even samen, nu, en vallen ooit weer eens uiteen in onderdelen. Net als natuur en net als zij. Als alle leven en dingen op aarde. Zo voeden we elkaar, geven we de aarde vorm. Ook in haar werk sluipt het plastic binnen en verbindt het zich met natuurlijke materialen. Een andere orde dient zich aan. Schoonheid vindt zij in verval, versleten en doorleefd. Tijd die zichtbaar wordt in thema’s als beweging, littekens, beschadiging en vervreemding.