Duo-expositie van Lilian van den Einden en Giny Jans: een gezamenlijke installatie van lianen & cocons. Materialen als o.a. vilt, handgeschept papier en natuurlijke vezels zijn verwerkt in combinatie met gedroogde bloemen, zaden en wortels van planten. Deze installatie was ook te zien op het TextielPlusFestival 2019 in Den Bosch. Ook laten zij eigen werk zien. Lilian maakt vilt voor aan de muur en vilt-objecten. Giny schildert portretten en voorziet deze van bloemen, vogels en insecten, minutieus geknipt uit boeken van de kringloop.
Een indrukwekkende overzichtstentoonstelling van het werk van Mieke Werners (1943). Haar werk krijgt steeds meer waardering door de manier waarop zij textiele handwerken als kunstvorm naar een hoger plan tilt. Het maakt duidelijk dat textiel dicht bij de mens ligt. Het heeft met onze huid te maken. De titel ‘Hulde’ verwijst naar een van haar laatste projecten, waarbij zij een levensecht eerbetoon geeft aan ‘de hand’ als schepper en als getuigenis. Handen vertellen het verhaal over de persoon, de eigenaar van de hand.
Deze expositie is tot stand gekomen door het uitschrijven van een wedstrijd. De wedstrijdquilts moesten geïnspireerd zijn op alles wat groeit en bloeit, omdat de gemeente Kapelle, liggend midden tussen de fruitboomgaarden, wel de ‘bloesem van Zeeland’ wordt genoemd en we hier in het Fruitteeltmuseum graag van alles wat met de fruitteelt te maken heeft, willen laten zien. De ingeleverde werken worden tentoongesteld in deze expositie en worden beoordeeld door een jury van ervaren quiltsters. Ook komt er een publieksprijs die door de bezoekers bepaald wordt!
Een uniform is werkkleding waarmee een persoon zich onderscheidt als lid van een organisatie of als functionaris. Vier jonge ontwerpers van de opleiding Design van de Kunstacademie in Maastricht hebben elk op een collectiestuk uit de kostuumcollectie van Museum De Domijnen gereflecteerd. Zij hebben vooral naar vorm en symboliek gekeken. Zo zijn er Amerikaanse militaire uniformen uit de Tweede Wereldoorlog naast folkloristische kostuums uit Broeksittard, het pak van een sluiswachter uit Grevenbicht en de cape van een postbode uit Geleen, priesterkleding uit Einighausen en mijnwerkerskleding uit Geleen. Elk met een eigen verhaal. Een uniform zorgt enerzijds voor eenheid, je bent daarmee herkenbaar als lid van een bepaalde organisatie. Gelijktijdig sluit het dragen van een uniform de niet-leden uit. Het dragen van een uniform geeft status.
In de tentoonstelling This Is America | Art USA Today brengen bijna veertig Amerikaanse kunstenaars via schilderijen, foto’s, muurschilderingen, documentatie en textiel de Verenigde Staten naar Nederland. In hun werk behandelen zij actuele thema’s als identiteit, stedelijke leefcultuur, klimaatproblematiek en ‘Trump’.
Speciaal voor Museum De Lakenhal maakte Jongstra nieuwe werken: NINE en Cosmic Cry die samen een installatie vormen. NINE is het grootste geweven werk dat Jongstra ooit maakte en stroomt als een aards landschap door de ruimte. Jongstra plaatst hiermee een kritische noot bij monocultuur en met zonnepanelen gevulde landschappen.
Ook Woven Skin (2018) is na een wereldtournee voor het eerst in Nederland te zien. Een nomadisch werk dat urgentie uitstraalt, een aanklacht tegen de uitputting van onze aarde. De vervilte lappen ogen als gevilde huiden en verwijzen naar het kwijtraken van onze bescherming.
Samen met vele anderen borduurt Sara Vrugt in 2020 een bos. De geborduurde bomen vormen een grootschalig kunstwerk, een woud waarin je in gedachten kunt verdwalen. Het kunstwerk wordt gemaakt in een openbaar pop-up atelier dat vier seizoenen lang door het land reist. Het atelier ontpopte eerder in de Haagse Centrale Bibliotheek, de Openbare Bibliotheek Amsterdam en in de Hortus Botanica in Leiden. Deze herfst strijkt het atelier voor de laatste etappe neer in De Museumfabriek!
Vanaf dinsdag 22 september zijn zes werken van textielkunstenaar Pauline Nijenhuis te zien op de internationale groepstentoonstelling ‘75 jaar Vrijheid in de Kunst’. Aan deze expositie dragen belangwekkende kunstenaars met bijzondere werken bij. De tentoonstelling is ingericht in vijf tijdsperiodes met elk een centraal thema. In elke tijdsperiode wordt een aantal Duitse én Nederlandse kunstenaars uitgelicht, die voor de desbetreffende periode regionaal als ook landelijk van betekenis zijn (geweest).
De Britse kunstenaar Ian Berry (Huddersfield, 1984) maakt al ruim vijftien jaar virtuoze figuratieve schilderijen en installaties van denim. Hij gebruikt oude en afgedankte spijkerbroeken die hij in stukjes knipt en op kleurschakering sorteert zoals een schilder de opeenvolgende tinten van een kleur verf naast elkaar plaatst. In eerste instantie lijkt het werk tweedimensionaal, maar wanneer je er dichtbij staat, is te zien hoe de verschillende lagen denim op en over elkaar heen zijn geplaatst. De schilderijen zijn collages van denim die zo perfect in elkaar gezet zijn dat het bijna niet te onderscheiden is van een realistisch schilderij. Ian Berry maakt ook driedimensionale installaties van denim zoals het werk Secret Garden (2018) en Record Store (2017) die al op verschillende continenten bij musea te zien zijn geweest. ‘Splendid Isolation’ is de eerste solotentoonstelling van de kunstenaar in Nederland. Er is een royale keuze te zien uit de verschillende series die hij in de afgelopen vijftien jaar heeft gemaakt zoals, Behind Closed Doors, Hotel California en The American Jean. Ook zullen er verschillende installaties te zien zijn.
De Barbiepop wordt op 9 maart 1959 geboren. Dan introduceert de Amerikaanse firma Mattel de pop op een speelgoedbeurs. In het eerste jaar worden meteen al ruim 300.000 Barbiepoppen verkocht. Ruth Handler is de moeder van Barbie. Zij bedenkt de pop nadat ze haar dochter met kartonnen aankleedpoppen had zien spelen. De pop krijgt de naam van haar dochter: Barbie Millicent Roberts. De kleding voor deze eerste Barbie is ontworpen door modeontwerpster Charlotte Johnson. Barbie krijgt een eigen televisieprogramma en een vriendje, Ken, genoemd naar Handlers zoon. Later zullen nog meer familieleden en vrienden verschijnen. En veel later ook beroemdheden als Twiggy en Cher.
In deze expositie zijn zeshonderd Barbiepoppen te vinden waaronder ook Barbies met kleding ontworpen door de bekende Amerikaanse mode- en kostuumontwerper Bob Mackie. Hij is een van de ruim zeventig modeontwerpers die sinds 1959 kleding voor Barbie hebben ontworpen.