Museum Lunteren toont mode geïnspireerd op o.a. Veluwse streekdrachten. Interessant zijn de persoonlijke verhalen van de studenten van de Modevakopleiding HJS Arnhem, die geleid hebben tot de 24 ontwerpen die in het museum te zien zijn. Een informatieboekje met de verhalen van de ontwerpers is verkrijgbaar in het museum.
Een artikel over wereldreligies was voor Maya een inspiratiebron voor dit kunstproject. Voor haar project heeft zij voor vier wereldreligies gekozen: het Jodendom, het Christendom, de Islam en het Boeddhisme (met een kleine toevoeging Hindoeisme). Haar werk bestaat uit vier keer vijf geweven paneeltjes waarop de kenmerken van de religies zijn afgebeeld en twee paneeltjes Hindoeisme, daarnaast een groter paneel waar het woord God op staat met de tekens van de verschillende religies. Een centraal punt hierbij zijn ook de vier paneeltjes waar de verschillende boeken op worden afgebeeld.
De tentoonstelling Kleren maken de vrouw is een aansprekend en leerzaam overzicht van kleding van vroeger en nu. De nadruk van deze nieuwe tentoonstelling ligt niet alleen op de oude handwerk- en repareertechnieken en de schoonheid die deze opleveren, er is ook aandacht voor hedendaags design dat is gebaseerd op oude vormen en technieken. Leer wat er allemaal kwam kijken bij het maken en onderhouden van kleding én ontdek hoe jij je eigen kleding een tweede of misschien wel derde leven kunt geven!
In 2020 is het 1300 jaar geleden dat de Engelse monnik Wynfreth, beter bekend als Bonifatius, voor de tweede keer naar de Lage Landen reist. Tien bekende textielkunstenaars hebben werken gemaakt die zijn geïnspireerd op dit verhaal. In deze bijzondere tentoonstelling met onverwachte invalshoeken, vormen de werken een nieuw verhaal over Bonifatius, zijn reizen en zijn werk. Met textielkunst van Mariëlle van den Bergh, Hanneke van Broekhoven, Alexandra Drenth, Alex Feenstra, Irma Frijlink, Esmé Hofman, Wynske de Jong, Anke Land, Lia Meiborg en Henrique van Putten.
In Les Misérables (1862) beschrijft Victor Hugo de ‘tamelijk leelijke, zonderlinge en uit twee naturen bestaande bastaardvelden’ die de stad omgeven. Anderhalve eeuw later zijn het dezelfde ambigue non-plekken waar Lawrence James Bailey’s belangstelling naar uit gaat. Waar hij zich in eerder werk focuste op het grensgebied tussen stad en platteland, en het ruige niemandsland dat die overgangszone typeert, gaat hij deze zomer op zoek naar de stedelijke wildernis van Amsterdam. ‘De stad is menselijk domein; volledig ontworpen en georganiseerd, maar toch groeit er onkruid tussen de stoeptegels. Ik ga op zoek naar de vaak ongeziene plekken waar cultuur en natuur met elkaar in botsing komen of in elkaar overgaan en er een messy limbo ontstaat.’
In juli en augustus transformeert Lawrence Galerie Bart tot zijn onderzoekscentrum, waar hij materialen verzamelt, ordent en met elkaar in verband brengt, werkt aan tekeningen en textiele werken en resultaten tentoonstelt.
Dit najaar organiseert museum Texture in Kortrijk een solotentoonstelling van de Belgische kunstenaar Klaas Rommelaere (1986). De expositie presenteert een indrukwekkende installatie bestaande uit twaalf enorme, geborduurde poppen en twee honden die in een stoet door de tentoonstelling bewegen, naast een laan met totempalen en een reeks geborduurde werken en wandtapijten. Rommelaere is in vele opzichten een opmerkelijke kunstenaar. Hij gebruikt traditionele ambachten die kunde en tijd vergen en combineert ze met een open, innovatieve en creatieve blik. Hij past in dat opzicht perfect bij een museum als Texture, dat zich profileert als een open huis op het snijpunt van erfgoed, ambacht en innovatie. Rommelaere gebruikt ook vlas voor de poppen, de borduurwerken en de totempalen, waardoor de link met het museum nog prominenter is.
In het Huis van Waalwijk wordt van 30 augustus tot en met 26 september de expositie Textiel & Leer NU georganiseerd. Tien hedendaagse Brabantse kunstenaars tonen vernieuwende kunst en design: van installaties, video en lichtobjecten tot fotografische borduursels, organisch leer en sensuele maskers. Geopend op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur.
Naast werk van 10 hedendaagse kunstenaars en designers uit Brabant zijn er diverse activiteiten en workshops gepland.
Beeld: (een masker van Melissa van Heijst) ‘Alter Creatures | Mask 5.02 by Heijst’, Foto: Jochem de Vet
“Stille Getuigen” is een serie assemblages van Marijke Leertouwer waarop oude paspoorten worden tentoongesteld die zij vanaf 2008 heeft verzameld. Tijdens de overkoepelende tentoonstelling “Stille Kracht” is in het Museum van de Vrouw de serie paspoorten/assemblages te zien in de vitrines van het museum.
“Stille Getuigen” is een monument voor “vergeten mensen”. In de assemblages is o.a. antiek tapijt verwerkt, oude knoopjes, borduurwerk, applicaties en kant. De materialen werden genaaid, vastgebonden of gestapeld, soms bewerkt met textielverf. Afhankelijk van de informatie in het paspoort werden de materialen gekozen.
Choi Wong wil de kijker in een blauwe wereld onderdompelen. Ze werkt momenteel met de techniek cyanotype op textiel waarbij door uv-licht een diepe blauwe kleur ontwikkeld wordt en ze gevonden beelden kan afdrukken op de stof. Vervolgens bewerkt ze de afbeelding op de stof met draad om het beeld te transformeren, vervormen en je in een verhaal op te zuigen.
Choi Wong exposeert bij Upscale galerie, een verplaatsbare galerie die tien keer kleiner is dan de echte wereld: een 1:10 schaalmodel van de realiteit.
Met deze expositie onderzoekt het Centraal Museum Utrecht als eerste kunstmuseum in Nederland de witte blik waarmee decennialang mode is gepresenteerd, gedragen en verzameld. Op basis van jarenlang onderzoek door zwarte, witte en niet-zwarte personen van kleur moeten we constateren dat de gevolgen van het koloniale verleden tot op de dag van vandaag doorwerken, óók in de modesystemen.