Rood valt op, is mooi, is liefde. Rood is ook gevaar en risico. In de wetenschap vormt rood het einde van het lichtspectrum. Dat rood nog erg veel meer is, krijgt u op de expositie te zien. Aan de expositie werken mensen en instellingen mee uit veel onderdelen van de Nederlandse bevolking en samenleving. Ook de jaarlijks terugkerende kerstversiering van het museum zal worden opgebouwd rond de kleur rood, de kleur van de warmte.
Van 17 t/m 21 juni 2020 vindt de tentoonstelling NO WALLS plaats in de karakteristieke Bagagehal van Loods 6 te Amsterdam. In deze tentoonstelling zijn XL-objecten uit verschillende kunstdisciplines te zien in een industriële setting. Met werk van textielkunstenaar Joana Schneider.
Lezing in het kader van de expositie ‘Snelheid verstilt’ van Pauline Nijenhuis, initiatiefneemster van het project ‘HAND@WORK’. Bij project en lezing staat de vraag centraal: wat is de waarde van werken met je handen, in een tijd van smartphoneschermpjes, virtuele werelden en machinemode? Kunsthistorica Mirjam Deckers (1996) – gespecialiseerd in esthetica en kunstfilosofie – geeft antwoord op deze grote en prangende vragen aan de hand van textielkunst. Schitterende stof, verweven met een vleugje filosofie en een dosis alledaagse huis-tuin-en-keukensituaties. Vanwege het maximum aantal deelnemers (15) moet u zich vooraf aanmelden: xera@datbolwerck.nl / Entree € 10,00.
Het Centraal Museum Utrecht laat in een nieuwe duotentoonstelling een selectie werken zien van Dirkje Kuik en Philipp Gufler. In Andere Geschiedenis volgens Dirkje Kuik en Philipp Gufler worden van Dirkje Kuik volop tekeningen, etsen, litho’s en schilderijen met Utrecht als inspiratiebron getoond. In opdracht van het museum heeft de Duitse kunstenaar Philipp Gufler (Augsburg, 1989) een Quilt – een gezeefdrukt doek – gemaakt. Deze maakt onderdeel uit van een serie waarin Gufler kunstenaars, schrijvers, LHBTQI+ tijdschrift en verdwenen queer plekken verbeeldt, zoals Johann Joachim Winckelmann, Wies Smals en Die Freundin. Deze Quilts zullen te zien zijn in de tentoonstelling.
Beeld: Philipp Gufler, detail Quilt #29
Verhalen komen in vele vormen, maar een goed verhaal raakt je. Deze tentoonstelling draait om het vertellen van verhalen en brengt daarin kunst en design samen. Ontdek aan de hand van persoonlijke én culturele perspectieven dat er meer dan één verhaal over onze wereld te vertellen valt.
Weinig dingen zijn zo menselijk als het vertellen van verhalen. Door verhalen met elkaar te delen, kunnen we ontdekken wat een ander ervaart, belangrijk vindt en waarin we hetzelfde zijn of juist verschillend. De expositie ‘Rode draden | Oude en nieuwe verhalen in kunst en design’ laat zien hoe kunstenaars en ontwerpers vorm geven aan vertellingen en ideeën.
Persoonlijke perspectieven zijn de rode draad van deze collectietentoonstelling, die voorbij komen aan de hand van thema’s als religie en spiritualiteit, gender en seksualiteit en kinderverhalen en fantasieën. De werken zijn niet alleen van hedendaagse makers, maar bestrijken zo’n twee honderd jaar – van mythen en Bijbelse vertellingen tot moderne, persoonlijke verhalen.
Een collectie persoonlijke verhalen is natuurlijk nooit compleet. Onderdeel van de tentoonstelling is een audiotour waarin textielliefhebbers uit ons eigen museum aan het woord zijn bij verschillende werken. Ze delen vanuit hun eigen beleving de verhalen die werken bij ze oproepen.
Wat is jouw verhaal? Ontdek al de rode draden in deze kleurrijke expositie.
Voor het eerst in Nederland presenteert Kunsthal Rotterdam een groots overzicht van imposante wandkleden naar ontwerpen van beroemde kunstenaars als Picasso, Le Corbusier, Miró, Vasarely en Louise Bourgeois. De tentoonstelling ‘Extra Large’ belicht een periode van honderd jaar, met wandtapijten van direct na de Eerste Wereldoorlog tot nu, en ontvouwt een vrijwel onbekend aspect uit het oeuvre van veel moderne en hedendaagse kunstenaars. Zij gebruiken de eeuwenoude weeftechniek als basis voor hun textielkunst en interpreteren deze steeds opnieuw. Het grootste deel van de ruim zestig werken is vervaardigd in het historisch instituut ‘Manufacture des Gobelins’ in Parijs. De metershoge, handgeweven wandkleden zijn door hun combinatie van artistieke finesse en buitengewoon vakmanschap ongeëvenaard en een lust voor het oog en maken zichtbaar hoe verrassend actueel het traditionele ambacht van weven is.
Foto: Alain Séchas (*1955) A Map of Japan, 2012–2017 Manufacture des Gobelins, Collection Mobilier national ©Alain Séchas, c/o Pictoright Amsterdam 2019 foto: Isabelle Bideau
Verspreid over tien zalen is een selectie te zien van Davids’ eigen werk – variërend van sculptuur tot performance en installatie – gecombineerd met kunst van o.a. Hilma af Klint, Lee Lozano, Adrian Piper en Nasreen Mohamedi. Een aantal van deze werken is niet eerder in Nederland getoond. Ook worden bezoekers uitgenodigd deel te nemen aan een uitgebreid programma van bewegingslessen, demonstraties en performances.
Naar aanleiding van het Textiel Festival dat van 12 t/m 15 mei 2021 plaatsvindt in Leiden, heeft de Textielcommissie de handen ineen geslagen met De Lakenhal om samen een symposium te organiseren. Leiden is al zeven eeuwen textielstad. In de zeventiende eeuw kende Leiden 180 soorten stof: o.a. laken, saai, wol, katoen en zijde. Leiden stond bekend om het blauw- en het zwartverven, er werden kleurstoffen uit Zuid-Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika geïmporteerd. Lakenloodjes zijn over de hele wereld teruggevonden, de oudste dateert uit 1275.
In “De Verdronkenen” zijn alle 1836 namen van de slachtoffers van de Watersnoodramp van 1953 geborduurd. Het werk van beeldend kunstenaar Miep van Riessen bestaat uit vijf panelen – samen 1,34 bij 2,36 meter. De kunstenares heeft er vijf jaar over gedaan om steekje voor steekje alle slachtoffers een plaats op haar monument te geven. Het textiele kunstwerk krijgt een passende plek in caisson 2, het deel van het Watersnoodmuseum waar de emoties centraal staan. Het is te zien in een speciaal hiervoor gemaakte vitrine, die klimatologisch geschikt is voor een kunstwerk waarin textiele garens zijn verwerkt. De vitrine is mede mogelijk gemaakt door de Vrienden van het Watersnoodmuseum, Stichting Renesse en donateurs van Stichting Miep van Riessen.