Anne ten Donkelaar werkt vanuit observatie, emotie en liefde voor het materiaal

Haar vondsten inspireren haar. Een beschadigde vlinder, een afgebroken takje, een hommel, wat vreemd gegroeid onkruid, een speelgoedsoldaatje. De Nederlandse kunstenaar Anne ten Donkelaar vindt het allemaal op haar pad en neemt het mee naar haar atelier. Daar neemt Anne de tijd haar vondsten te onderzoeken en te bedenken hoe ze die het beste tot hun recht kan laten komen. Haar werk beweegt zich tussen natuur, poëzie en kwetsbaarheid. Ik geef een nieuw leven aan kleine dingen, door ze met aandacht en zorg te transformeren.

Tekst: Dorothé Swinkels
Fotografie: Vladi Rapaport

Naast gerepareerde vlinders maakt Anne collages met bloemen en gedroogde natuurlijke onderdelen, driedimensionale collages, opgebouwd uit geperste bloemen en uitgeknipte bloem illustraties, die op spelden zijn bevestigd waardoor een gevoel van diepte ontstaat. Daarnaast blijft de kunstenaar nieuwe projecten uitwerken zoals onlangs Sowing Dreams, een serie Nieuwe krijgers: zachtaardige strijders, gewapend met zaden, ontstaan vanuit het hierboven genoemde speelgoedsoldaatje. (afb.2) Deze serie werken is een utopische ode aan de kracht van verbeelding, natuur en hoop. 

‘Het proces is sterk op gevoel gebaseerd. Ik werk door tot ik voel: nu is het af.’ 

Kijkend
Anne laat zich inspireren door haar omgeving — door films, boeken, verhalen en voorwerpen die ze vindt. Omdat haar werk niet ontstaat vanuit een plan, maar vanuit observatie, emotie en liefde voor het materiaal, is voor haar het gebruik van een schetsboek overbodig. ‘Ik begin altijd met kijken. Wat heeft dit object nodig? Daarna ga ik intuïtief aan de slag. Het proces is sterk op gevoel gebaseerd. Ik werk door tot ik voel: nu is het af.’ 

 

Waarom textiel
De tastbaarheid van textiel is essentieel voor de kunstenaar, het roept herinneringen op, geeft warmte en verbondenheid. Textiel leeft, beweegt, rafelt. ‘Het maakt mijn werk kwetsbaar en tastbaar tegelijk, alsof je het bijna voelt ademen. Textiel voelt voor mij intiem, vertrouwd en levend. Ik heb altijd een liefde gehad voor textiel en met textiel samenhangende materialen, zoals garen. Ik verzamel klosjes garen; als ik op reis een mooi klosje zie met een bijzonder label, móet ik het hebben. En ik kan ik me herinneren dat mijn moeder haar knopen- en fourniturendoos een van mijn favoriete speelgoedjes was. 

Kippenvelmoment
Anne hoopt dat haar werk mensen raakt, dat het iets losmaakt, iemand kippenvel bezorgt. ‘Soms kopen mensen een werk uit de Broken Butterflies-serie als symbool van heling of herinnering: voor een doodgeboren kind, of voor een kind dat een zware ziekte heeft overleefd. Bijzonder dat mijn werk een extra betekenis mag dragen.’

https://anneten.nl/

https://www.instagram.com/annetendonkelaar/

 

Meer

Labour of Love bij High Five Art
Marthe Koetsiers zoektocht naar materiële wijsheid
Met haar textielsculpturen nodigt Jennie-maree Tempest toeschouwers uit tot verkennen
Het werk van Eleanor Anderson geeft een optimistisch duwtje
0 items | € 0

Subscribe now and get the first English edition of Textiel Plus for free!

English Newsletter