Itamar Yehiel’s driedimensionale interpretaties van natuurlijke objecten

Itamar Yehiel, woonachtig in Berlijn, staat bekend om zijn kenmerkende driedimensionale borduurwerken. In zijn werk combineert hij zijde, katoen, nylon, polyester en goud tot sculpturale organische vormen. Hij is een hedendaagse borduursculptuurkunstenaar. Zijn artistieke verkenning is diep geworteld in de spanning tussen realisme en illusie, het tijdelijke en het eeuwige, het hedendaagse en het traditionele en crisis en hoop. 

Tekst: Dorothé Swinkels

Zijn boodschap is meer filosofisch dan ecologisch. Hij werkt met de natuur om dezelfde reden als waarom hij borduurt: het zijn beide universele talen. Ze zijn niet afhankelijk van specifieke culturele referenties; elke cultuur kent een vorm van borduurwerk en iedereen heeft intuïtief een band met de natuur. Hij gebruikt ze als gedeelde vocabulaire. Als baby hing er al een borduurwerk van zijn moeder boven zijn wieg. We zoomen in dit artikel in op zijn geborduurde sculpturale “Stenen”.

 

‘De filosofische betekenis van elk stuk kan door elke kijker anders worden geïnterpreteerd, maar voor mij vertegenwoordigt elke steen een persoon, met zijn of haar eigen unieke levensverhaal.

Eigen taal
Dat eerste borduurwerk boven zijn wieg werd een aanzet. ‘Het idee voor deze specifieke serie kwam bij me op in 2019, aan de oever van een rivier in Oostenrijk, waar ik een kiezelsteen zag en besloot dat ik een driedimensionale versie ervan wilde creëren. Dat moment volgde op een aantal jaren van nadenken over hoe ik de traditionele ambachten en borduurtechnieken die ik over de hele wereld had geleerd, kon omzetten in een eigen taal.’

 

Van 2 naar 3 dimensionaal
Itamar begint het maken van zijn stenen met een tweedimensionaal borduurwerk, dat hij vervolgens met de hand vouwt en tot een driedimensionale vorm kneed. ‘De grootste uitdaging is om een driedimensionale vorm van een zacht materiaal te stabiliseren zonder afbreuk te doen aan de textuur de lichtheid en zachtheid. Tegelijkertijd vind ik het erg belangrijk dat het werk vele jaren stabiel blijft’. Hij gebruikt zeer strakke borduursteken wat de stabiliteit ten goede komt en verstevigt de verborgen achterkant van het werk. Hij lijst zijn werken in achter glas.

Mensen-stenen
‘De filosofische betekenis van elk stuk kan door elke kijker anders worden geïnterpreteerd, maar voor mij vertegenwoordigt elke steen een persoon, met zijn of haar eigen unieke levensverhaal. Net zoals een steen wordt gevormd door geologische druk, lagen en verschillende materialen, en vervolgens door water wordt gevormd en gladgestreken, worden ook wij gevormd door onze ervaringen en verzacht door de tijd. 

https://www.itamar-y.art/

https://www.instagram.com/popular/sculptural-embroidery/

 

Meer

Labour of Love bij High Five Art
Anne ten Donkelaar werkt vanuit observatie, emotie en liefde voor het materiaal
Marthe Koetsiers zoektocht naar materiële wijsheid
Met haar textielsculpturen nodigt Jennie-maree Tempest toeschouwers uit tot verkennen
0 items | € 0

Subscribe now and get the first English edition of Textiel Plus for free!

English Newsletter