Merken als Kenmore-overhemden, Cinderella-lakens en Teddy-luiers: generaties Nederlanders groeiden ermee op. Achter deze namen stond textielfabriek Spanjaard uit Borne, een Twents bedrijf dat in de jaren zestig landelijk de toon zette met vooruitstrevende marketing en design. Vanaf 19 oktober 2025 tot en met 15 maart 2026 vertelt Museum Bussemakerhuis dit verhaal in de tentoonstelling Sterallures van Spanjaard.
Spanjaard begreep al vroeg dat merk en imago bepalend zijn. Alles werd zorgvuldig op de markt gebracht met herkenbare etalagematerialen, grootse reclamecampagnes en landelijke promotietours. Het bedrijf werkte samen met grote landelijk bekende reclamebureaus en tal van bekende Nederlanders
De tentoonstelling laat producten, foto’s, reclame-uitingen en verhalen van oud-medewerkers zien. Daarmee wordt duidelijk dat Spanjaard niet alleen Twentse trots was, maar ook een hoofdstuk in onze landelijke geschiedenis van consumptiecultuur, marketing en design.