Barbara Franc maakt dieren van restmateriaal

Dieren vormen de grootste inspiratiebron voor de Engelse Barbara Franc. Bijna was ze veearts geworden, maar ze bedacht zich op het laatste moment en werd cameravrouw bij de BBC. Na de geboorte van haar dochter stortte ze zich fulltime op haar carrière als multimedia beeldhouwer van dieren, nu al bijna 35 jaar geleden. Steeds vaker gebruikt ze zoveel mogelijk gerecyclede en weggegooide materialen. 

Tekst: Petra Sjouwerman

‘Ik heb altijd veel dieren gehad. Paarden, honden, katten, konijnen, ratten en kameleons. Daardoor heb ik ze nauwkeurig kunnen bestuderen. Oorspronkelijk werkte ik met klei en brons en daarna ook andere metalen voorwerpen. Voor de lol ging ik experimenteren met stof. Ik heb een grote kast vol oude stoffen die ik bewaard heb zonder dat ik wist wat ik ermee ging doen. Dit resulteerde in mijn eerste stoffen sculptuur, van onze eigen hond.’

“De meest versleten stoffen zijn het interessantst om te gebruiken, omdat ze een geschiedenis hebben en een verhaal vertellen.” 

Belangrijkste focus
‘Tegenwoordig vind ik het erg leuk om met stof te werken en het me lukt om het dier eruit te laten zien zoals ik dat wil. De meest versleten stoffen zijn het interessantst om te gebruiken, omdat ze een geschiedenis hebben en een verhaal vertellen. Tegenwoordig is mijn belangrijkste focus om zoveel mogelijk gerecyclede materialen te gebruiken. Die brengen hun eigen uitdagingen met zich mee.’

Achterkant
Als voorbeeld noemt Barbara een met de hand geborduurd wollen kussen dat de moeder van een vriendin nooit helemaal had afgemaakt. ‘Ik haalde het uit elkaar en vond de achterkant veel interessanter dan de netjes geborduurde bloemen aan de voorkant. Ik knipte het in stukken en naaide ze op een paar stoffen hazen die ik aan het maken was. Het voegde een fijn kleuraccent toe. Een ander voorbeeld is een oude rits die de afgeknipte manen van een paard vormt. En een gescheurde mousseline zakdoek is verwerkt in mijn White Dove.’

Oude personeelsuniformen
Erg blij is ze met haar recente stoffen sculptuur Hyena, op ware grootte. ‘Het was een uitdaging om hem groot en stevig te krijgen.’ Dit was een opdracht voor het prestigieuze warenhuis Fortnum & Mason in Londen dit najaar, waarbij zeven kunstenaars voor de etalages elk een dier maakten van afgedankte winkelspullen. ‘Ik was de enige textielkunstenaar en gebruikte hun oude personeelsuniformen. Anderen gebruikten karton, metaal, koektrommels, oude brochures enzovoort. Een geweldig idee.’

https://barbarafranc.co.uk/

 

Meer

Geen zachte ornamenten maar harde structuren in Janis Ledwell-Hunts macramé
Monique Day-Wilde zit in het hart van de natuur
Itamar Yehiel’s driedimensionale interpretaties van natuurlijke objecten
Labour of Love bij High Five Art
0 items | € 0

Subscribe now and get the first English edition of Textiel Plus for free!

English Newsletter