De kleur- en kralenrijke hoofdsieraden van Rasa Vilcinskaite

Haar werkzaamheden omschrijft ze als de waanzin van haar leven, haar redder, haar vrijheid en haar gevangenis; alsof ze leeft in het tijdperk van de cholera. Ze houdt van futuristisch design en maakt onder andere accessoires voor op het hoofd. De Lithouwse Rasa Vilcinskaite zou als kunstenaar in de Romantiek willen leven.

Tekst: Dorothé Swinkels

Vorm is een belangrijk aspect van haar werk, ze gebruik graag scherpe, architectonische vormen. De borduur- en haaktechniek die ze gebruikt voor haar unieke stukken, vaak voor op het hoofd, is minimalistisch. Haar materialen: leer, hout, natuurlijke stenen, pitten, schelpen en glazen kralen en niet te vergeten soutache. Soutache is een dubbel tunnelkoord dat gebruikt wordt in de kledingindustrie, maar nu dus ook om sieraden te maken. Haar werk geeft de drager een speciaal gevoel en uitstraling.

“Toen ik de handgemaakte “Soutache broches” van mijn beste vriendin zag werd ik verliefd op de textuur”

Aanleiding

‘Toen ik de handgemaakte “Soutache broches” van mijn beste vriendin zag werd ik verliefd op de textuur en besloot ook zelf te gaan werken met soutache’, vertelt Rasa. Het gaf mij veel manieren om met structuur te spelen mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. Op dat moment studeerde Rasa aan de Academie voor Schone Kunsten, afdeling schilderen, had een grote affiniteit met kleuren, reliëf en ornamenten ‘

De omslag

‘Mijn keuze voor de soutache bleek een bron inspiratie en het begin van mijn nieuwe passie voor de wereld van kleurrijke kralen’ zegt ze. ‘Ik had niet gedacht dat ik ze ooit voor anderen zou maken of verkopen, maar soms verrast het leven je, op 11 februari 2013 opende ik mijn eigen winkel. Wat blijkt, ik kan me beter uitdrukken als ik hoofddeksels maak dan wanneer ik schilder, het werken vereist veel geduld, ik ben ongeduldig, maar het is waarschijnlijk aanvullend, ik kan het urenlang doen’.

Proces

Vooraf schetsen doet Rasa niet: ‘ik hou ervan om gaande het proces te creëren en verrast te worden door het resultaat. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom ik voor deze manier van werken heb gekozen’ aldus Rasa die zich haar ontdekking van de collectie van House of Malakai en Manish Arora herinnert en hoe ze geïnspireerd raakte door alles wat ze zag op de catwalk van die bijzondere ontwerper, maar vooral zijn kleurgebruik. Kleuren zijn iets heel natuurlijks voor Rasa. ‘Ik kies geen kleuren, kleuren kiezen mij’.

> Naar de website van Rasa Vilcinskaite

Hoofdbeeld: Rasa Vilcinskaite, Kleding: Noor Gred
Foto’s: Oliver Rauh, Martin Kula
Model: Anny B. Styling assistent: Marvin Thiesen

 

Meer

De veelzijdigheid van werken in textiel te zien in Museum de Kantfabriek
Eva Fàbregas toverde een industriële hal om tot een surrealistisch landschap met amorfe sculpturen
Esther Bornemisza - “Approaches” Modern Fiber Art
Catherine Hill borduurt teksten op dierbare herinneringen
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief