Als kunstenaar ben je ondernemer. Je kunst maken is de ene kant, maar je moet je werk ook presenteren, promoten en verkopen. Je bent veel tijd kwijt met het onderhouden van contacten met galeries of organisaties van tentoonstellingen, met exposeren, met het benaderen van de pers, met administratie en belastingaangiftes.
Tekst: Marjolein van der Stoep
Het begint er allemaal mee dat je vierkant achter je werk staat. Als jouw kunst echt uit jezelf komt en je weet waar je mee bezig bent, dan pas kun je je werk goed ‘verkopen’. Als je je werk gaat aanpassen om meer te verkopen, verlies je al snel je plezier in het maken van kunst, ben je minder tevreden over het resultaat en sta je er niet meer achter.
Het gaat kopers om waarde. Als je weet welke waarde je levert, ben je niet meer met je kunst aan het ‘leuren’, maar vraag je je af wie de gelukkige is die jij blij mag maken met je kunst. Dat is een heel ander uitgangspunt bij het verkopen!
‘Ga naar openingen, laat je regelmatig zien, maar dring je niet op’
Zorg dat je goed over je werk kunt vertellen. Praat met zoveel mogelijk mensen over jouw kunst, leg ze uit waarom je het maakt en waarom op deze manier. Zorg dat je steeds sneller to-the-point komt, zodat je in twee of drie zinnen kunt uitleggen waar je werk over gaat. Hoe vaker je het aan anderen uitlegt, hoe beter je je eigen werk begint te begrijpen. Je wordt gedwongen jouw ‘waarom’ supersnel onder woorden te brengen.
Hoe meer mensen je kent, hoe sneller mensen aan je denken. Ga dus netwerken. Begin gewoon in je directe omgeving en breid langzaam uit. Iedereen moet weten wat jij te bieden hebt, zodat ze jouw naam kunnen noemen als ze iets horen over een expositie of project. Onderhoud deze relaties goed. Bel, schrijf of praat regelmatig met je contacten, zodat je in hun geheugen gegrift blijft staan.
Welke galeries tonen werk waar jouw kunst bij zou kunnen passen? Laat jezelf op die mailinglists zetten, ga naar openingen, laat je regelmatig zien, maar dring je niet op.
Je netwerk kun je ook uitbreiden op sociale media. Deel je werk regelmatig op Facebook of Instagram. Laat daarbij zo mogelijk ook je werkproces zien.
Een portfolio is een presentatie van jezelf en je werk. Beeldend kunstenaars hebben meestal een digitale of fysieke map met foto’s van hun beste en hun meest recente werk, plus een artist statement en een biografie. Laat vooral oorspronkelijk werk met een duidelijke ‘handtekening’ zien, en eventueel voorbeelden van je denk- en werkproces.
Je artist statement schrijf je in de ik-vorm. Hierin beschrijf je waar jouw werk over gaat en waarom je het hebt gemaakt. Houd de tekst zo kort mogelijk. Je biografie is vaak iets langer en beschrijft hoogtepunten uit je cv in de derde persoon (hij-vorm).
Kortom: weet wat je te bieden hebt en praat met zoveel mogelijk mensen. Succes!