Desire Rebecca Zandi daagt op een eigenzinnige manier de weeftradtie uit

Haar werk dient als verslag van haar leven en reizen en integreert culturele identiteit, persoonlijke geschiedenis en ervaring met textiel. Het werk van de Turks/ Iraanse kunstenaar Desire Rebecca Zandi (1990) bestaat uit een combinatie van zeer diverse materialen en fabricage/ weeftechnieken. Haar grootschalige, sculpturale mixed media wandtapijten “landschappen”, boeien doordat ze kleurrijk, expressief, visueel dynamisch, gedurfd en grensverleggend zijn.

Tekst: Dorothé Swinkels

Tijdens haar jeugd in Turkije keek ze urenlang hoe haar grootmoeder zat te weven. Zelf combineert zij op verrassende wijze traditionele weeftechnieken/ -patronen, vaak zwart witte kepervarianten, met handgeweven stukken, plaatselijk geschilderde eigentijdse motieven en onorthodoxe materialen. Met haar eigenzinnige interpretatie en combinatie van getouw- en raamweven breekt ze met de weeftraditie, creëert een interessante spanning tussen de mechanistisch, meer rigide manier van weven op een getouw en de handmatige, meer analoge manier.

"Ik volg hoe de draad en het andere materiaal in mijn vingers bewegen en reageer daarop"

Startpunt

Alle manipulaties van het oppervlak vinden plaats op het weefgetouw, het is haar startpunt. Na het opzetten gaat haar creatieproces met de stroom mee: ‘het is als jazz er is ritme en improvisatie. Ik begin zonder plan of schets, heb geen thema, geen titel, dat komt als een werk klaar is’, vertelt ze, ‘ik volg hoe de draad en het andere materiaal in mijn vingers bewegen en reageer daarop’

Zonder Plan

Zandi verwerkt naast gebruikelijke materialen verf, rubberen buizen, synthetisch gaas en meer. Zij beschouwt het weefgetouw als een soort analoge computer, waarbij de code haar patroon is en haar manipulatie daarvan optische resonantie en beweging creëert. Soms brengt zij verf, vaak uit een spuitbus, direct aan op de kettingdraden om daarna wevend tegelijkertijd structuur en oppervlak te creëren, soms ook verft/ sprayt ze het al geweven oppervlak. Soms weet ze waar ik heen wil, een ander keer volgt ze haar intuïtie en verkent de mogelijkheden van handmatige manipulaties.

Natuurlijk effect

En, legt ze tot slot uit: ‘ik fotografeer het proces terwijl ik aan het weven ben, soms krabbel of schilder ik wat ik geweven heb voordat dat deel uit het zicht verdwijnt doordat ik het opboom, om overzicht te houden’. Mede daardoor vloeien verschillende structuren en kleurvlakken in haar werken heel natuurlijk in elkaar over. Desiré’s werken nodigen de kijker uit om mogelijke verbanden tussen weven, schilderen en beeldhouwen op nieuwe manieren te zien.

> Naar de website van Desire Rebecca Zandi

Hoofdbeeld: Desire Rebecca Zandi, 'Undulating' 2019.

 

Meer

Visual Poetry van Cherilyn Martin
Erin E. Castellan verstaat de kunst van het combineren met een minimale voetafdruk
Humor met een missie, het werk van Anastasiia Podervianska
Op zoek naar vrouwelijkheid en de Male gaze borduurt Sylvie Franquet en kleed stenen aan
0 items | € 0

Elke week

textielkunst

in je inbox?

Nieuwsbrief