Draad is het potlood bij Dolores Slowinski

Draad is het primaire tekengereedschap van de Amerikaanse kunstenaar Dolores Slowinski. In haar werk verkent ze het gebruik ervan en borduurt ze er haar abstracte tekeningen mee op papier. Ze werkt bij voorkeur op papier omdat het stevig genoeg is om vast te houden zonder dat het in elkaar zakt. Uitsluitend van dichtbij bekeken is te zien dat haar ”tekeningen” met draad zijn gemaakt.

Tekst: Dorothé Swinkels

Materiaal is haar drijfveer, vertelt Dolores: ‘Als ik draden, stukken papier zie, wil ik ze aanraken, wil ik een draad in mijn naald rijgen en aan het werk gaan.’
Het startpunt van elk werk uit de hier besproken serie ‘An Effervescent Universe of Stitched Phenomena’

‘Ik daag mezelf uit om te werken met kleuren die ik onaantrekkelijk vind’

zijn de, op geperforeerd kruissteekpapier geborduurde, zelfontworpen patroontjes. Die had ze over van een eerder project. In plaats van ze weg te gooien daagde ze zichzelf uit om ze op een creatieve manier te hergebruiken. Ze laat ze haar uitgangspunt zijn, laat ze als het ware aan de randen "bloeden" op de achtergrond en gebruikt voor elke nieuwe kleur een ander motief. De genaaide vormen of texturen in het ene stuk kunnen een volgend werk inspireren.

Dans

‘Eigenlijk heeft mijn werkwijze wel iets weg van een geïmproviseerde dans’, vertelt Dolores. ‘Ik nodig het papier en de draad bij wijze van spreken uit om mee te doen en de dans begint. Ik werk intuïtief, zonder vooropgezet plan, gebruik geen schetsboek, corrigeer al werkend eventuele fouten, wil zeker niet vooraf een schets in een ander materiaal maken om deze in draad uit te voeren. Draad is mijn lijn: waarom een potlood op de eerste plaats zetten? Ik kies weliswaar het papier, de draad in welke kleur dan ook, maar ik weet nooit wat er op dat vel papier zal gaan verschijnen.’ Juist dat verrassingselement vindt Dolores het leukst aan haar werk.

Kleurgebruik

Over haar kleurgebruik vertelt ze: ‘Ik voel me aangetrokken tot felle kleuren, maar daag mezelf vaak uit om te werken met kleuren die ik onaantrekkelijk vind, kleuren waar ik normaal gesproken niet mee zou willen werken, of soms gewoon zwart, wit en grijs. Ik vind het een goede oefening om uit mijn comfortzone te komen en als het ongemak verandert in comfort, daag ik mezelf opnieuw uit. Ik wil niet zelfgenoegzaam worden in mijn werk’.

> Naar de website van Dolores Slowinski

Hoofdbeeld: Dolores Slowinski, 'Triangles Squared'.

Meer

De veelkleurige verticale kleurverlopen van Ulrike Martha Zimmerman
Ana María Hernando maakt de ongekende mogelijkheden van tule zichtbaar
De veelzijdigheid van werken in textiel te zien in Museum de Kantfabriek
Eva Fàbregas toverde een industriële hal om tot een surrealistisch landschap met amorfe sculpturen
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief