Stel: je krijgt straks de mogelijkheid om in een openbaar gebouw of galerie te exposeren. Of je huurt een stand op een beurs om je werk te laten zien. Op zo'n moment moet je een keuze maken welk werk je gaat laten zien. Soms is dat moeilijk kiezen! Hoe aantrekkelijker een expositie eruit ziet, hoe groter de kans dat mensen iets willen kopen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Tekst: Marjolein van der Stoep
Leef je eens in een galerie-eigenaar in. Je wilt kunst zo goed mogelijk laten zien, want jouw doel is de kunst te verkopen en eraan te verdienen (jij als kunstenaar dus ook). Net als winkels in kleding of auto’s wil je de mensen een ruime keuze kunnen bieden. Je publiek weet precies welk soort ‘artikelen’ jij te bieden hebt; jij wilt ze iets nieuws bieden dat bij hun smaak en portemonnee past. En daarbinnen wil je graag keuzemogelijkheden voor de klant.
Belangrijk zijn dus: herkenbare eenheid én variatie. Kun jij dat als kunstenaar aan een galeriehouder bieden? Daarbij moet je ervan uitgaan dat je altijd authentiek werk maakt, en je niet laat leiden door commerciële wensen. Maar binnen jouw eigen werk kun je vast tegemoetkomen aan de wensen van de galerie.
> Jouw eigen stijl en de thema’s die in je werk te zien zijn zorgen vanzelf al voor eenheid. Dat is jouw uitgangspunt, dat vind je fijn om te maken, daar ligt jouw hart. Dat verwacht jouw publiek ook als ze naar jouw tentoonstelling komen.
> Werken in series zorgen ervoor dat je een mooie muur kunt maken met bij elkaar passend werk. Dit geeft ook de mogelijkheid voor klanten om twee of drie werken te kopen die bij elkaar kunnen hangen of staan.
"Zorg ook voor werk in verschillende kleurstellingen"
> Afmetingen: groter en kleiner werk geven variatie aan de muur of in de ruimte. Het geeft meteen ook wat variatie in prijzen: groter werk iets duurder, kleiner werk iets goedkoper.
> Donkerder of lichter werk geeft ook variatie in een tentoonstelling. Kies dus, als het mogelijk is, werk van verschillende toonwaarden.
> Zorg ook voor werk in verschillende kleurstellingen. Een tentoonstelling waarin maar één of twee kleuren voorkomen, wordt al snel saai. Een expositie met werk in verschillende kleuren is aantrekkelijker om te zien.
Gekozen materialen en technieken kun je plaatsen bij eenheid (als er weinig verschillende zijn gebruikt) óf bij variatie (bij veel verschillen).
Sta je voor het eerst op een kunstbeurs, en ken je je publiek nog niet? Neem het werk mee waarover je het meest tevreden bent. Daar praat je gemakkelijker en met meer enthousiasme over dan over werk waar je zelf niet zo blij mee bent. Probeer wel voor wat variatie te zorgen. Succes!
Hoofdbeeld: Het werk 'Soft Parade' van Alexandra Drenth, dat momenteel in de showroom van stoffenwinkel Anthus Decorations in Den Haag te bewonderen is.