Gebreid glas: Carol Milne zoekt de grenzen op

Breien met glas, kan dat? Met haar glazen sculpturen van breisels, wekt de Canadees-Amerikaanse kunstenaar Carol Milne in ieder geval de suggestie van wel. In haar werk zoekt ze de grenzen op door haar liefde voor breien en het gieten van glas met elkaar te combineren.

Tekst: Sandra Mackus

De lange strengen rode was die in haar atelier aanwezig waren – en die ze normaal voor haar werk als bronsgieter gebruikte – deden haar aan garen denken. Zou ik ermee kunnen breien? vroeg Milne, die van kinds af aan al een fervent breister was, zich af. Het bleek uiteindelijk de geschikte basis voor haar gebreide glaswerk te zijn.

Gietwerk

Milne begint haar werken met het maken van een breisel van was, dat ze vervolgens met behulp van een hete soldeerbout bewerkt. Van dit model maakt ze een (gipsen) mal, die vervolgens wordt verhit. De was die in de mal zit, gaat smelten en wordt er via ontluchtingskanalen uitgegoten. Vervolgens wordt de lege mal met stukjes glas gevuld en in de oven geplaatst. Doordat het glas vanaf een bepaalde temperatuur gaat smelten, neemt het de vorm van de mal aan en ontstaat er een breiwerk van glas.

"Individuele strengen zijn zwak en bros, maar sterk wanneer ze verbonden zijn"

Kinetisch

Terwijl breiwerken normaal gesproken zeer soepel en zacht zijn, zijn de glazen sculpturen van Milne onveranderlijk en hard. De transparantie van het glas in combinatie met de lichtreflecties, wekt echter de suggestie dat de werken beweeglijk zijn. Zo lijkt het alsof haar sokken van echte wol zijn gemaakt: zacht en kriebelig.

Verbondenheid

De kunstenaar ziet haar werken als een metafoor voor de samenleving. ‘Individuele strengen zijn zwak en bros, maar sterk wanneer ze met elkaar verbonden zijn.’ In die zin verschillen de twee technieken niet zo sterk van elkaar. Zowel het wollen als glazen breiwerk krijgt vorm door een grote hoeveelheid lusjes die de structuur bij elkaar houdt.

> Naar de website van Carol Milne

Hoofdbeeld: Carol Milne, 'Wiggle Room', gebreid glas.

Meer lezen? In het boek ‘Carol Milne Knitted Glass’, wordt haar baanbrekende techniek uitgebreid beschreven.

Meer

De veelkleurige verticale kleurverlopen van Ulrike Martha Zimmerman
Ana María Hernando maakt de ongekende mogelijkheden van tule zichtbaar
De veelzijdigheid van werken in textiel te zien in Museum de Kantfabriek
Eva Fàbregas toverde een industriële hal om tot een surrealistisch landschap met amorfe sculpturen
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief