Gesprekken met tienermeisjes voer voor expositie “De Stoplap”

Van de zeventiende tot de twintigste eeuw diende de stoplap als oefenlap voor jonge meisjes om te leren stoppen en bindingen te maken. Sanne van de Goor (1985), opgeleid als grafisch ontwerper aan de Gerrit Rietveld Academie, is gefascineerd door de stoplap. In haar meest recente project “De S+oplap, een oefening in los en vast” koppelt Sanne dit handwerk aan gesprekken met tienermeisjes in Amsterdam-West over zelfstandigheid, maakbaarheid en perfectie.

Tekst: Edith Rijnja

Wanneer heeft de stoplap jouw pad gekruist?

“Ik was enige jaren geleden een boek aan het maken over de collectie van het Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum in New York. Het museum heeft een bijzondere ontwerperscollectie, zoals patronen van Anni Albers en Sonia Delaunay. In hun collectie zitten enkele prachtige stoplappen uit Nederland. Die gekleurde balkjes en vlakjes zien er grafisch heel mooi uit. Ik wilde er meer over weten. Een stoplap was voor met name weesmeisjes een belangrijke oefenlap, want hiermee konden ze daarna aan de slag als linnenstopster. Linnen was in die tijd schaars en men stopte de gaten om kleding langer te kunnen dragen.”

“Die gekleurde balkjes en vlakjes van stoplappen zien er grafisch heel mooi uit”

Je verbindt je fascinatie voor de stoplap met een jongerenproject in Amsterdam-West. Waarom?

“Ik werk graag met groepen; anderen maken jouw idee af. Dat onvoorspelbare vind ik interessant. Ik heb zes ontwerpen van 280 x 70 centimeter gemaakt gebaseerd op stoppen die ik ben tegengekomen in het Amsterdam Museum. Groepjes tienermeisjes ‘repareren’ de gaten met roestbruine acrylstift, een terugkerende kleur van het garen van de stoplappen uit het Diaconieweeshuis van de Nederduits Hervormde Gemeente in Amsterdam. Tijdens het stoppen initieerde ik gesprekken over hun toekomst. Hoe zelfstandig ben je eigenlijk? Wat mag je wel en niet van je ouders? Wat zijn je toekomstplannen? In hoeverre je zelf mag beslissen wat je later wordt?”

Verraste de antwoorden van de meisjes je?

Ik wilde een diverse groep meiden aan tafel. Het viel me op hoe verschillend toekomstperspectieven kunnen zijn. Ook wel confronterend te merken dat er zoveel werelden naast elkaar bestaan die elkaar niet treffen.”

Wat toon je in New Metropolis in Amsterdam?

“Ik heb een installatie gemaakt die bestaat uit een podcast met gesprekken van de meisjes; de zes prints die door hen zijn opgevuld. Ik toon prints van stoplappen uit de collectie van onder andere het Amsterdam Museum. De prints zijn haarscherp waardoor je naast compositie- en kleurkeuze goed ziet hoe de stoplappen gemaakt zijn, hoe fijntjes of hoe grof. Ook is er een stoplap te zien uit de collectie van stoplapexpert Berthi Smith-Sanders, afkomstig uit het Burgerweeshuis.”

De expositie “De S+oplap” is onderdeel van het project Vrouwen van Nieuw-West, een samenwerking tussen Pakhuis De Zwijger en het Amsterdam Museum. De expositie is te zien tot en met 31 oktober 2019 in New Metropolis Amsterdam en later dit jaar in het Burgerweeshuis BPDmin Amsterdam. Het project wordt gesteund door het Amsterdam Fonds voor de Kunst en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Hoofdbeeld: Sanne van de Goor (foto: Masha Bakker)

> Naar de website van Sanne van de Goor

> Meer informatie over de expositie

Meer

De blikopeners van Karen Pompe zijn blikvangers
Kwetsbaarheid, geweld, delicatesse, spanning en nostalgie in het werk van Deniz Kurdak
Tribute to Karina van Vught - A Life Dedicated to Fiber Art
José Ras en haar Sous-vêtements, een verlangen voorbij functionaliteit
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief