Ze maakt site-specific installaties, voornamelijk buiten, soms ook binnen, afhankelijk van opdrachtgever en locatie. De Nederlandse kunstenaar Ine van Son zorgt ervoor dat het gebruikte materiaal, in dit geval gesponnen wol, zich zowel mengt als onderscheidt in de omgeving waar ze haar installatie realiseert. Materiaal is niet het doel, maar een manier om het doel - het beeld/de installatie - te bereiken.
Tekst: Dorothé Swinkels
Het heeft haar tijd gekost om haar eigen stijl/gezicht te ontdekken. Ze zocht, op advies van een docent haar “persoonlijke maat”; die bleek lichaamsgroot of groter. Het fascineert haar om werk te creëren waar ze in kan lopen en zich door kan laten omgeven.
Ine: ‘De laagdrempeligheid van textiel trekt mij aan. Ik begon, toen ik ging kijken met een “kunstenaarsoog”, te ontdekken hoe ik het zou kunnen gebruiken, bijvoorbeeld voor mijn site-specific installaties.’ Ine put inspiratie uit bijvoorbeeld een landschap, een sfeer, een herinnering, materiaal. Zij tekent of schetst niet vooraf, wel heeft ze een idee dat ze in haar hoofd probeert te visualiseren. En, vertelt ze: ‘Ik maak wel collages en/of assemblages die vaak een opmaat zijn voor een groter werk. Ik begin dan met het maken van kleinere proefopstellingen in mijn werkplaats, of buiten in mijn tuin, maak daar foto’s van, en daarna collages, die een indruk geven van hoe het op ware grootte eruit zal zien.’
"Het weer speelt bij buiten werken natuurlijk een grote rol"
Omdat de omgeving, zowel binnen als buiten, een doorslaggevende invloed heeft op haar werk (ruimte en de daarin gecreëerde installatie hebben altijd een onderling verband), is het ontwikkelen en realiseren altijd een avontuur. Zowel binnen als buiten werken vindt Ine leuk, het is toeval dat ze veel van haar installaties heeft gerealiseerd in de buitenruimte.
Ze vertelt: ‘Het op een binnenlocatie werken, zoals ik bij de installatie 'Spinnings' deed, is anders, maar net zo interessant als buiten.'
'Werk uitvoeren in een binnenruimte vraagt vaak om andere manieren van omgaan met het materiaal dan buiten. Het weer speelt buiten natuurlijk een grote rol.’
Soms blijft een installatie een weekend of een week, soms zes maanden of langer. De kunstenaar streeft ernaar om de plek na een expositieperiode zonder sporen achter te laten. Materialen, of wat er van over is, neemt ze mee naar haar atelier, eventueel voor hergebruik.
Hoofdbeeld: Ine van Son, 'Spinsels' (reprise), (2019).