Wie de afgelopen twee decennia de verrassende kunstprojecten van het Amersfoortse duo Inge van Run en Hans Lemmerman volgde, gaat beslist genieten van hun onlangs uitgegeven kunstboek Corrie en Joseph. In deze prachtige uitgave documenteren zij de gehele reis van de "Spakenburgse Diva’s" door de wereld van kunst en erfgoed.
Tekst: Marta Kargól
De Spakenburgse Diva’s, trouw aan hun kleding en tradities, vormen de rode lijn door de kunstprojecten van Inge van Run en Hans Lemmerman, opererend onder de naam Het Wilde Oog. Naast de vrouwen in klederdracht is de kunstfilosofie van de Duitse kunstenaar Joseph Beuys (1921-1986) essentieel. Het boek bekroont de ontmoeting van deze twee door Lemmerman en van Run al zo lang gekoesterde fascinaties. De beelden worden getoond op thematische, en niet op chronologische wijze. Op die manier worden de veelzijdige interesses en invalshoeken van de kunstenaars uit Amersfoort weergegeven.
Samen met de diva’s gaan we op zoektocht naar de archetypen verborgen in kunst, architectuur, gewone en ongewone dingen uit het dagelijks leven, en het Nederlandse landschap. De vrouwen in Spakenburgse klederdracht ontmoetten ook de laatste draagsters van traditionele kleding uit Zeeland, Staphorst, Urk en Scheveningen. Daarnaast brengen de kunstenaars een eerbetoon aan andere Nederlandse textieltradities. Zo bezochten de diva’s de Vlisco-fabriek in Helmond en de Ploeg in Bergerijk.
“Ze nodigden acht makers uit om zestien kunst-kraplappen te ontwerpen”
De Wilde Oogers blijven constant in dialoog met allerlei andere beeldende kunstenaars, toneelschrijvers en modeontwerpers. Zo nodigden ze bijvoorbeeld acht makers met verschillende achtergronden uit om zestien kunst-kraplappen te ontwerpen. Deze fascinerende samenwerking leidde tot de letterlijke en figuurlijke transformatie van textiel en kleding. De acht ontwerpers gingen in gesprek met de kunstfilosofie van Joseph Beuys. Meerdere keren heeft Het Wilde Oog zo een dialoog mogelijk gemaakt tussen de Spakenburgse klederdracht en niet-Nederlandse culturen en textieltradities.
De kunst van het Wilde Oog is niet vanzelfsprekend. Hun beelden eisen van de kijker een intellectuele inspanning en emotionele bereidheid om eigen betekenissen te zoeken. Om deze pogingen makkelijker te maken bevat het kunstboek teksten geschreven door verschillende auteurs, inclusief Lemmerman zelf. De lezer wordt zo binnengetrokken in de niet eenvoudige maar zonder twijfel wonderlijke kunstwereld van Het Wilde Oog.
> Naar de website van Het Wilde Oog
Hoofdbeeld: omslag boek 'Corrie en Joseph'.