Textiel en Porselein: Konno’s studie van tegenstellingen

De combinatie van textiel en porselein is zeldzaam, maar niet onmogelijk, zoals de Japans-Nederlandse beeldend kunstenaar Lisa Konno (1992) bewijst met haar serie The Porcelain Body. ‘Textiel wordt vaak geassocieerd met kleding en huishoudelijke voorwerpen, terwijl porselein voornamelijk wordt gezien als materiaal voor servies en decoratieve objecten.’ Deze onconventionele samensmelting resulteerde in werken die zowel levendig als statisch ogen.

 

Tekst: Karmen Samson

The Porcelain Body ontstond in Arita, Japan, waar Lisa Konno tijdens een residentieproject voor het eerst onder begeleiding van ambachtsspecialisten met porselein werkte. Dit project was daarnaast ook een onderzoek naar haar eigen identiteit. Lisa groeide op in Nederland, maar bezocht vaak Japan met haar familie. In The Porcelain Body verweeft Konno op orginele wijze Japanse en Nederlandse perspectieven en materialen wat resulteert in een betekenisvolle dialoog tussen beide culturen.

 

‘Waar textiel vanuit het platte vlak naar een driedimensionaal object wordt gevormd, vereist porselein een omgekeerde benadering.’

Veranderende schoonheidsidealen
Konno’s werk is doordrenkt met reflecties over schoonheidsidealen en tijdsgebonden perspecties hiervan. ‘Ooit was een vrouw met zwartgeverfde tanden een schoonheidsideaal dat in Japan zeer gewaardeerd werd, maar tegenwoordig niet meer. Dit illustreert hoe esthetische normen afhankelijk zijn van tijd en cultuur. Het toont aan dat schoonheid vaak cultureel bepaald is.’ Lisa onderzoekt hoe culturen uiteenlopende opvattingen over schoonheid hebben en hoe deze vaak tegenstrijdig zijn.

 

 

 Sculpturaal textiel
Het werken met textiel vormde geen uitdaging voor Konno, die in 2014 afstudeerde aan de modeopleiding van ArtEZ, maar het werken met porselein was een heel ander verhaal. ‘Waar textiel vanuit een plat vlak naar een driedimensionaal object wordt gevormd, vereist porselein juist een omgekeerde benadering. Je moet direct vanuit een driedimensionaal perspectief denken, en omdat het materiaal krimpt tijdens het bakken, is er nauwelijks ruimte voor aanpassingen.’ Dit leidde tot een werkwijze waarbij ze textiel verhardde om het een bijna sculpturale kwaliteit te geven, of het weefde door porseleinen ornamenten heen.

Esthetisch of absurd?
Met haar unieke benadering hoopt Konno niet alleen de schoonheid van haar werk over te brengen, maar ook een kritische blik op de absurditeit en de evolutie van esthetische normen te bieden. Ze nodigt haar toeschouwers uit om zowel de esthetiek als de diepere lagen van haar kunst te waarderen en te overdenken.

http://www.lisakonno.com/home/

 

Meer

Jessie Georges creëert een glimp van een nieuwe wereld, opgehangen aan 2 knopspelden
SOFT! De helende kracht van textiel bij Gallery Rademakers
Inger Odgaard breit tussen ruimte en leegte door
Muriel Gallardo imiteert de vormen en constructies van nesten
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief