De natuur en patronen in de natuur zijn haar grote inspiratiebron, ze voelt zich aangetrokken door ongewone texturen, ingewikkelde structuren en organische vormen. Voor haar doorlopende serie “Specimen” gaat de Canadese kunstenaar Drew McKevitt (1983) uit van gevonden natuurlijke voorwerpen waar ze op een onconventionele manier, in frivolité-techniek, een uniek kantpatroon aan toevoegt. Ze creëert aldus een visueel evenwicht tussen object en kant en blaast deze in onbruik geraakte techniek nieuw leven in.
Tekst: Dorothé Swinkels
De objecten waarmee Drew werkt zijn gedroogd en kunnen daardoor fragiel en broos zijn; er moet voorzichtig mee worden omgegaan. Dat dwingt haar tot een geduldige, rustige en meditatieve manier van werken. Voor Drew dé manier om het hoofd leeg te maken. Naast dit werk is ze namelijk ook actief met, de juist veel denkwerk vragende, technische kant van breien, breimachines en daarbij horende computersoftware.
"Ik probeer met één draad te werken, zonder verdere regels"
Drew vertelt: ‘Ik herinner me dat mijn oudtante met frivolité bezig was en het interesseerde me. Op een gegeven ben ik het mezelf, met behulp van online video’s en vintage handwerkboeken, gaan leren. Ik gebruik slechts de basisprincipes van het ambacht en probeer met één draad te werken, zonder verdere regels. Dat is veel vrijer, het object en mijn intuïtie bepalen hoe het werk zich ontwikkelt; ik kan me echt focussen op de vormen die groeien. In tegenstelling tot mijn activiteiten met breimachine en computersoftware zijn mijn handen echt fysiek verbonden met wat ik doe, ik gebruik enkel een kleine spoel.
Tijdens wandelingen verzamelt Drew natuurlijke objecten die op de grond liggen en die haar opvallen – door vorm of door een gevoel. Dan begint ze aan het langzame proces van het eraan toevoegen van haar stukje frivolité. Drew: ‘Ik werk zonder plan, experimenteer veel, houd van het proces van vallen en opstaan. Het object geeft aan, stuurt als het ware de onder mijn handen groeiende vorm aan. Vergissingen of fouten bestaan daarbij niet. Ik ga ervan uit dat werk niet perfect hoeft te zijn, wat op zich al bevrijdend en ontspannend is voor de creatieve geest. Bij het maken denk ik aan het object zelf - de schoonheid van zijn natuurlijke vorm, de omgeving waarin het gevonden is.’ Tot slot… Drew hoopt dat haar interacties de inherente onregelmatige schoonheid van de natuur benadrukken.
Frivolité is een van de onbekendste handwerktechnieken. Er kan kant mee worden gemaakt en het lijkt op kantklossen, maar het is geen gevlochten en geweven maar geknoopt kant. Er zijn één tot twee draden voor nodig, voor kloskant honderden! Frivolité bestaat uit dubbele knopen die worden gemaakt met behulp van één of twee spoeltjes en om een inlegdraad worden gelegd. Soms worden verbindingen gemaakt met behulp van een haaknaald.
> Naar de website van Drew McKevitt
Hoofdbeeld: Drew McKevitt, werk uit de serie 'Specimen'.