Tamara Russell’s transformatieve verhalen over familiebanden in stiksels, textiel en keramiek

De Australische kunstenaar Tamara Russell (1961) verkent sociale vraagstukken en milieukwesties met haar borduurwerk. Ze gebruikt gevonden en afgedankte materialen om 2D- en 3D-kunstwerken te creëren, waaronder haar ‘Textile Kintsugi’- sculpturen. Ze borduurt vooral graag op vintage linnengoed, grotendeels gemaakt door haar grootmoeder en oudtantes. Materialen en verhalen met geschiedenis die transformeren in onverwachte en imperfecte nieuwe toepassingen.

Tekst: Birgitta van der Linden

Sinds haar tienerjaren werkt Tamara Russell met textiel. Ze begon met het ontwerpen en naaien van haar eigen kleding, later gevolgd door spinnen, breien, haken, weven en borduren. Tamara specialiseert zich in vrij borduurwerk, handstikwerk en hersteltechnieken, altijd met een focus op duurzaamheid. Haar borduurwerk is een interpretatie en vertaling van haar omgeving, waarbij ze streeft naar het oproepen van een emotie, zoals woede in haar eerdere werk over sociale onrechtvaardigheid en liefdevolle herinneringen bij haar recente werk rondom familierelaties en generatiebanden.

 

 

‘Textiel is met zijn veelzijdigheid een ideaal medium om mijn ideeën uit te drukken via de kunst van het borduren'

Afgedankte materialen en familie-erfstukken
Tamara’s werk combineert traditionele en moderne borduurtechnieken om sociale vraagstukken uit te beelden en verhalen te vertellen over klimaatverandering en de behandeling van vluchtelingen in Australië. Haar liefde voor afgedankte materialen en familie-erfstukken benadrukt duurzaamheid en verbindt generaties. 'Textiel is met zijn veelzijdigheid een ideaal medium om mijn ideeën uit te drukken via de kunst van het borduren. Ik houd van de onvoorspelbaarheid van gevonden materialen en geniet van de inventiviteit die nodig is om ze te transformeren.'

Link naar het verleden
'Familie is de link naar ons verleden. Het bouwen van dierbare herinneringen die een leven lang meegaan, generatie op generatie. Onze familiegeschiedenis is een deel van wie we diep in ons hart zijn. Met wortels stevig in de grond verankerd, terwijl we ons hele leven verder vertakken, onze stempel achterlaten. Elk familielid is een schakel in een ketting, door het leven heen geborduurd en geleid door de manier waarop we elke dag leven. Sterke wortels en verbindingen die overal om ons heen stralen.'

 

Littekens in gouddraad
In haar Textile Kintsugi-stukken past Tamara de Japanse Kintsugi-techniek toe op keramiek, waarbij ze gerecycled, vaak handgeverfd textiel gebruikt om gebroken keramiek in te wikkelen en met steken te herstellen. Kintsugi is een kunstvorm waarbij gebroken keramiek met liefdevolle intenties en goud- of zilverkleurige lak wordt gerepareerd. De gedachte hierachter is het transformeren in iets nieuws en waardevols door imperfectie en vergankelijkheid te accepteren. ‘Ik vier onvolkomenheden, transformeer de breuken tot versterkte details en geef de objecten een nieuw leven met een gelaagd perspectief dankzij de "littekens” in gouddraad.’

https://karhina.com/

 

Meer

De kimono: de textiele culturele identiteit van Japan
Riëtte Sommerdijk naait portretten met de machine
Karola Pezarro’s bewustzijn van het onbegrijpelijke
High Five Art Galerie presenteert Van Waaier tot Wals een overzicht van 15 jaar werk
0 items | € 0

Subscribe now and get the first English edition of Textiel Plus for free!

English Newsletter