In Hair Power zet het Wereldmuseum verhalen van mensen en hun haar in de spotlight met hedendaagse en historische objecten, kunst, design en film. Met unieke bijdragen van diverse kunstenaars. Verschillende kapsels, versieringen, pruiken en extensions zijn een vorm van communicatie. Met talloze onderliggende boodschappen. We communiceren bijvoorbeeld voor welke idealen we staan of welke schoonheidsidealen we omarmen. Met ons haar drukken we onszelf uit. Het kan ons zelfs empoweren!
Beeld: ketting van vlechten met walrustand
In de tentoonstelling Possible (Im)Possibilities – A Retrospective of Satisfaction – zoeken vijf internationale kunstenaars de grenzen op van hun zeggingskracht en technische mogelijkheden.
Een van de deelnemers is Akiko Suzuki. Vanaf 1990 is zij actief met het maken en bestuderen van de fabricage van patchwork quiltproducties. Oorspronkelijk maakte zij werken op basis van authentieke kimono-technieken. Haar ontwerpen zijn van traditioneel, naar een abstracte stijl doorontwikkeld. Door haar toetreding tot de Japan Contemporary Quilt Association, werkte ze intensief mee aan de promotie van creatieve quiltproductie in Japan. Ze zoekt het onmogelijke door letterlijk te werken met vuur, destructie en de schoonheid in de onvoorspelbare imperfectie.
Beeld: Akiko Suzuki, The Scarred Person 4
Kijk jij ook altijd vol bewondering naar de sierlijke dessins die bijna op magische wijze in strijklicht tevoorschijn komen op een met damast gedekte tafel? Hoe doen ontwerpers dit toch? In deze tentoonstelling duikt het TextielMuseum in het ontwerpproces van damast, van de eerste schets tot hét pronkstuk op tafel.
Beeld: damast ‘Klimop’, foto: Josefina Eikenaar
De bank waar je op zit, de kleding die je draagt: textiel omringt je overal en is altijd geverfd. De expositie ‘Kleurstof’ gaat in op de oorsprong en verhalen achter de kleurstoffen in ons textiel. Bezoekers jong en oud ervaren de schoonheid en dilemma’s van gekleurd textiel en kunnen ook zelf aan de gang met natuurlijke verfbronnen.
Beeld: Kleurstof, foto: Antonio Guzman
Traditionele streekdrachten uit Zuidwest-China. De indrukwekkende collectie van Ien Rappoldt is een verwijzing naar haar niet aflatende belangstelling voor de borduurkunst én de cultuur van de Miao en andere bergvolken in Zuidwest-China. De titel van de expositie ‘Langs Geborduurde Wegen’ verwijst naar een oude Miao legende over migratie uit een ver verleden. De vele volken raakten verspreid over het zuidwesten van China en verbeelden de verhalen en legenden van hun geschiedenis in de borduurkunst op hun kleding. De expositie laat verschillende regio’s van de provincie Guizhou zien met haar specifieke streekdrachten en tradities.
Beeld: Langs geborduurde wegen, geen titel © Ien Rappoldt
In het tweede weekend van juni 2022 is Nationaal Park Weerribben-Wieden weer hét textiele hart van Overijssel. Textiel Festival Weerribben wil zoveel mogelijk mensen laten kennis maken met de wondere wereld van textiel en de prachtige natuur van Nationaal Park Weerribben-Wieden. Bekijk in 3 dagen alles wat (on)bekende textielkunstenaars hebben gecreëerd rondom het thema van het festival “POP-UP!”, op verschillende locaties in en rond Nationaal Park Weerribben-Wieden.
Beeld: Gea Korpel, Samen breien we het voor elkaar
Brussel, een modehoofdstad! Maar kunnen we echt over een ‘Brusselse mode’ spreken zoals we over de Belgische mode spreken? Deze bijzondere tentoonstelling nodigt u uit om de invloed van Brussel op de hedendaagse mode te ontdekken, van de jaren tachtig tot vandaag. Ze toont de kenmerken van deze Brusselse mode of beter gezegd dit “Brusselse karakter”, door werken van 33 ontwerpers.
Beeld: Marine Serre, ©Catwalkpictures
Meer dan ooit laat de mode zich inspireren door de sportwereld. Wielershorts, hoodies en sneakers veroveren de catwalk. Ontwerpers laten zich verleiden tot experimenten met technische materialen als neopreen, spandex en tule. Modehuizen engageren zich in lucratieve collabs met atleten en sportswearlabels. Hoog tijd voor een tentoonstelling die de spannende relatie tussen mode en sport exploreert. Is activewear nu op zijn hoogtepunt of blijft het een vaste waarde?
Beeld: Moncler Craig, Green – herfst-winter-2019-2020 ©Moncler
Deze jubileumtentoonstelling laat u onder meer bijzondere kanten zien vanaf de 18e eeuw tot aan heden. Daarnaast worden er ook merklappen en stoplappen geëxposeerd. Heel bijzonder is een aantal Friese merklappen waar teksten op vermeld staan. Tevens maakt een uitgebreide collectie naaigerei en naaidozen deel uit van deze tentoonstelling. Bijzondere streekkleding uit Albanië en textiel uit Peru, meegenomen van buitenlandse reizen, maken deze tentoonstelling tot een bijzonder geheel.
Nog nooit kreeg het Historisch Museum De Bevelanden zo’n bijzondere collectie Nederlandse merk- en stoplappen uit de 18e en eerste helft 19e eeuw. De merklappen komen uit heel Nederland en elke streek heeft zijn eigen vormentaal. En dankzij een Zeeuwse schenking kun je nu zien hoe ze in de familie Trimpe merklappen generaties lang doorgeven.