De Textielcommissie Nederland organiseert op 6 april 2023 het symposium ‘Lots of Lace’ dat zal plaatsvinden bij het Nieuwe Instituut in Rotterdam.
Eeuwenlang was kant voor de Europese vorstenhuizen, adel en rijke burgers zeer gewild. Het was voor hen het ultieme middel om rijkdom en status te etaleren. De geschiedenis en de ontwikkeling van kant is een fascinerende reis door de tijd. Uiteindelijk wordt rond de eeuwwisseling naar de 19e eeuw, de productie gemechaniseerd met textielmachines die een binair systeem gebruiken, hetzelfde systeem dat ten grondslag ligt aan computers.
Welk ander materiaal is er, dat zijn waarde ontleent aan gaten en holle ruimtes? Kantstructuren zijn een inspiratie voor hedendaagse modeontwerpers en architecten die geïnspireerd door dit weefsel, hun creativiteit en soms high-end-technologie gebruiken om steeds nieuwe vormen en materialen te creëren.
De Textielcommissie heeft een verrassend programma samengesteld, waarin totaal verschillende aspecten van kant aan de orde komen. Het verhaal van kant. Verweven met de geschiedenis, met onze geschiedenis. De lezingen en presentaties van deze dag, gaan in op de geschiedenis, conservering, kunst en design. Op het programma staan onder andere:
Caroline Esgain, Conservator van Mode & Kant Museum (Brussel), Zij vertelt over de geschiedenis van klos en naaldkanten en de industriële productie ervan. Het onderwerp wordt gemarkeerd met Brussels en Vlaamse kanten.
Lucas ter Halle, architect Studio RAP. Hij zal vertellen over de kracht van computerdesign gecombineerd met digitale productiemethoden. Het werk van Studio RAP is bekend van prachtige kantachtige 3D geprinte structuren en façades. Hoe is hij geïnspireerd geraakt door textiel en vezels en hoe ontwikkelt zich zo’n proces?
Frieda Sorber, kunsthistoricus en technoloog, MOMU Antwerpen. Frieda werkte meer dan 50 jaar met kanten en het merendeel daarvan in het MOMU. Kant vormt daar een belangrijk deel van de collectie. Zij neemt ons mee achter de schermen en vertelt over conservatie, restauratie, het fotograferen ervan en hoe het anders en beter zou kunnen.
Jeremy Dessaint, vierde generatie industrieel kantmaker. Atelier Dentelles. Hij vertelt over zijn ervaringen met het restaureren van de enige drie overgebleven machines uit de kantindustrie van Lyon en hoe vergeten ontwerpen opgepakt worden door jonge modeontwerpers en designers.