Textielkunst in tijden van corona [online expositie]

Allemaal binnenblijven, Plony Groorveld-Heemskerk

“Gedwee uit angst / Ongelovig, recalcitrant / Besmet / Niet meer bij ons. De dichte dopjes zijn zij, gehoorzaam, geschrokken; de open dopjes, zij die het niet kunnen accepteren; de rode dopjes, de besmetten; de leegte, zij die de het virus niet de baas konden. Het werkje is gehaakt met twee kleuren glanzend Perlé-garen, met losse, halve en vaste steken. De open dopjes bevatten blauw lont.”

Verbondenheid, Mia De Roey

“Popjes zijn altijd reeds mijn passie geweest. Zo was ik ook nu begonnen met popjes maken, voor mijn jaarthema in de academie, namelijk ‘verbondenheid’. Ik gebruikte daarvoor allerlei oude, katoenen stoffen die ik ook in het verleden sorteerde, soms met planten verfde en gebruikte in andere projecten. Het waren dus resten. De vulling deed ik met alpaca-wol, ook overgehouden van een vorig project. Ik naaide ze met de hand dicht, want dat is voor mij rustgevend. De volgende stap zou zijn: het samenbrengen van de popjes. Daarbij voelde ik al langer dat het mij iets deed als ik ze samen zette! Eerst wilde ik ze dicht bij elkaar zetten omdat ik van mensen houd. Maar nu, in deze coronatijden, voelde ik goed dat dit niet kon. Daarom naaide ik ze ‘van dicht op elkaar’ tot ‘meer op afstand’. Verbondenheid kan niet bestaan zonder op tijd ook op jezelf te zijn!”

Heermoes, Inge Hoefnagel

“Dit werk gaat over het verval van de natuur in november. Een troosteloos gezicht, het leven dat uit de plant gaat. Het is een onderdeel van drie werken, het begin (in keramiek) en de groei (geplot op raamfolie). De troost is, weet ik nu in april, dat het heermoes weer is gaan groeien.”

Masker, Bernadette Van de Maele

“Het coronavirus heeft ons “vastgezet” in Indonesië. Onze tickets zijn gecanceld vanwege de lockdown. Er is veel gedoe rond maskers hier. De natuur biedt troost en ondersteuning. Hier toon ik mijn creatieve masker-interpretatie geïnspireerd door de zee. Creatief zijn is een goede manier om de focus positief te houden.”

Month of March 2020, Elly Smith

“I had the original sketch ready to go on January 20th - since then the work has developed like this all on its own. it's a very sad piece compared to the one I made in December. I had planned to have a flower cart with flower pots and flowers among the many bare twigs. Instead of happy and beautiful Berlin woolwork motifs they turned out to be funerial wreaths… Completion of the embroidery was March 12th. Also my figure in the window with the top hat is a reoccurring leitmotif in my work. These are deep feelings from the covid-19 situation!"

0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief