De stillevens van de Australische kunstenaar Regi Cherini lijken in eerste instantie traditioneel. Toch onthult haar vaak gemaakte keuze voor alledaagse vrouwenproducten dat er meer aan de hand is. Met haar werken kaart ze maatschappelijke kwesties zoals genderongelijkheid aan. Daarbij kiest ze bewust om te borduren: ‘Het is een geweldig medium dat ontwricht.’
Tekst: Sandra Mackus
In haar Pink Tax-serie (2021) heeft Regi diverse composities van vrouwenproducten – zoals maandverband en cosmetica – op een roze, katoenen ondergrond geborduurd. De mannenproducten – zoals een scheermes en wc-rol – heeft ze op een witte ondergrond geplaatst. In deze serie wordt ingegaan op het wereldwijde fenomeen “roze belasting”: een scheermesje ontwikkeld voor een vrouw kost meer dan hetzelfde product voor een man.
Het is voor Regi een uitdaging om via levenloze objecten een verhaal en samenhangende boodschap te presenteren. ‘Ieder item is van betekenis en zorgvuldig uitgekozen om zich als passief object krachtig te presenteren.’ Zo staat het maandverband in een werk uit de Pink Tax-serie symbool voor menstruatiearmoede en geven de cosmetische artikelen de maatschappelijke druk op vrouwen weer om er jeugdig uit te blijven zien.
Aan het compositieproces gaat veel tijd vooraf. Regi maakt soms honderden foto’s en experimenteert met de opstelling en het standpunt. Vervolgens gaat ze de kleuren op elkaar afstemmen en koopt ze nieuwe draden. ‘Ik raak in de juiste stemming door de strengen draad op klossen aan te brengen en ze te labelen, zodat alles goed is voorbereid als ik aan de marathon steekjes zetten begin.’
Ondanks dat het naaien zelf een meditatieve bezigheid is, zorgt het werken met metallic borduurgaren uit het DMC-assortiment soms voor ongemak. ‘Ik heb er een haat-liefdeverhouding mee. Het kan best lastig zijn om mee te werken, dus ik vervloek mezelf dat ik het elke keer gebruik. Maar het fantastische, glanzende effect is het uiteindelijk altijd waard!’
> Naar de website en Instagram van Regi Cherini