Maar liefst 50 vrouwelijke kunstenaars laten in de tentoonstelling ‘HOEZO’ geen vrouwen in de kunst? de diversiteit van het werken met textiel zien. Deze variatie uit zich niet alleen in de gekozen techniek, maar ook in de onderwerpen en achtergronden van de kunstenaars. Museum de Kantfabriek (Horst) is erin geslaagd deze uiteenlopende werken samen te brengen in een verrassende tentoonstelling.
Tekst: Sandra Mackus
Bij binnenkomst valt het gigantische breiwerk van Marianne Jansson op. Ze verknipte oude kranten tot stroken, om deze tot getwiste draden te spinnen. Met reusachtige naalden breide ze er een traditioneel breiwerk van. Het vormt een mooie opmaat voor de tentoonstelling waarin traditie en vernieuwing hand in hand gaan. Ook Marrie Bel-Boertje geeft een eigentijds tintje aan het traditionele Delfts Blauw. Haar collage van spijkerbroekenstof geeft toepasselijk vorm aan persoonlijke en (kunst-)historische verhalen over Delft.
Tussen de gekleurde werken valt het ingetogen en materiaal gevoelige werk van Anita Dinghs op. Voor haar abstracte werk Curves 1 en 2 combineerde ze moerbeipapier met merinowol. Tijdens het bewerkingsproces grijpen de wol- en papiervezels ineen en ontstaat een nieuwe structuur. Hierdoor komt de nadruk op de huid van het werk te liggen. Dit respect voor het materiaal en haar eigenschappen zie je terug door de hele tentoonstelling.
Borduren
In twee Japanse borduurframes toont Martine van ’t Hul haar materiaalgevoelige werken Broken Flowers #08 en #09. Hiervoor schilderde ze verdroogde bloemen na op stof, om deze met traditionele (Japanse) borduurtechnieken en kralen te bewerken. De kleurrijke applicaties brengen de donkere schildering tot leven. Agnes Bomers maakte gebruik van een digitaal programma om haar foto’s van putdeksels om te zetten in borduurwerken. Al jaren wordt ze gefascineerd door deze eenvoudige objecten. Doordat ze maar twee kleuren garen kan gebruiken, wordt het originele beeld vervormd en krijgt het werk iets abstracts.
Divers
Van borduur- tot kostuumontwerper en van tekenaar tot autodidact: de achtergronden van de deelnemende kunstenaars zijn net zo divers als hun werk. Hoewel textielkunst nog altijd hoofdzakelijk door vrouwen wordt uitgeoefend, wordt in deze tentoonstelling duidelijk dat het een veelzijdig domein is, waarin vakmanschap en artistieke visie samenkomen.