Ze maakt installaties met manden, zo groot dat je je erin zou willen nestelen, ook door de manier waarop ze aan een zijkant hangen. Door technieken die traditioneel geassocieerd worden met textiel en handwerk te integreren in beeldende kunst, stelt de Chileense, in Duitsland woonachtige kunstenaar Muriel Gallardo (1980) complexe kwesties aan de orde zoals migratie, machtsdynamiek, feminisme en dekolonisatie.
Tekst: Dorothé Swinkels
Door voornamelijk gebruik te maken van geüpcyclede materialen, verwerkt Muriel sociale, historische en geografische informatie in haar werk. Het kosmopolitische karakter van Berlijn, haar woon- en werkplek tegenwoordig, inspireert haar. De stad onderscheidt zich door zijn diversiteit, vrijheid en respect. Haar artistieke focus evolueerde er naar het onderzoeken van de ervaring om een buitenlander te zijn in Berlijn, zoals in het project "Berlin in a Basket," een installatie die zij maakte zowel als eindproject voor de residentie Künstlerhaus Bethanien als voor haar master aan de kunstacademie Weissensee, aldaar.
'Aanraken is cruciaal, mijn handgemaakte werken onthullen de tijd en moeite die in het maken is gestoken'
Stoffen uit Berlijn
De vorm van de mand vertegenwoordigt het ritme van tijd in ruimte, spiralen symboliseren groei en cyclische processen. Muriel maakt haar manden in een combinatie van weven en traditioneel mandenmaken, ze vlecht stroken stof door een ruimtelijk raster. ‘Door materialen te verweven probeer ik vormen te construeren die verwijzen naar de werkelijkheid, zowel naar de componenten als naar de totaliteit ervan. Voor de serie "Infographic Weaving" maakte Muriel gebruik van in Berlijn verzamelde stoffen om demografische gegevens te visualiseren.
Gevonden materialen
Ik waardeer de feedback van kijkers, omdat hun gedachten en emoties bijdragen aan de evolutie van mijn werk. Mijn werk nodigt toeschouwers uit om zich bezig te houden met het materiaal en de betekenis, en biedt inzichten door middel van upcycling die een meer bewuste verbinding met onze omgeving en samenleving veroorzaakt. Aanraken is cruciaal, mijn handgemaakte werken onthullen de tijd en moeite die in het maken is gestoken. Ik verken verschillende ruimtes en zorg voor materialen die symbolisch verbonden zijn met hun context. Dit proces omvat het verzamelen, classificeren en reorganiseren van gevonden materialen.
Esthetisch en interactief
‘Ik hoop dat kijkers een esthetische ervaring zullen hebben die hun conventionele percepties uitdaagt en hen ertoe aanzet opnieuw na te denken over hoe ze met de wereld omgaan. Momenteel ontwikkel ik samen met Dr. Simon Guendelman van de Humboldt Universiteit tactiele werken om interactieve sculpturen te maken voor autistische mensen.’
http://@murielgallardoweinsteinart