De Duits-Engelse Frances Palgrave (1968) hield zich lange tijd bezig met zwart-wit fotografie, tekenen en schilderen. Tien jaar geleden zag ze een tv-documentaire over genaaide portretten en vanaf dat moment wilde ze ook tekenen en schilderen met draad en stof. ‘Ik haalde mijn oude naaimachine, die ik als tiener van m’n moeder had gekregen, tevoorschijn en mijn reis in de textielkunst kon beginnen.’
Tekst: Petra Sjouwerman
Ze ontdekte al snel dat portretten van stof meer driedimensionaal en flexibel zijn dan schilderijen. ‘Wat ik zo leuk vind van werken met textiel is het zoeken naar, en het bezig zijn met stoffen die ongewoon zijn qua textuur, kleur en patroon. Ik vind het heel spannend om te zien hoe de compositie en de combinatie van stoffen in mijn collages een nieuw soort materiaal en reliëfstructuur creëren.’
The German-English artist Frances Palgrave (born 1968) spent many years working in black-and-white photography, drawing, and painting. About ten years ago, she watched a television documentary about stitched portraits, and from that moment on, she knew she wanted to draw and paint with thread and fabric. “I dug out the old sewing machine my mother had given me as a teenager, and that’s when my journey into textile art began.”
She quickly discovered that fabric portraits are more three-dimensional and flexible than paintings. “What I love most about working with textiles is searching for and experimenting with unusual fabrics—ones that stand out in texture, colour, or pattern. I find it truly exciting to see how the composition and combination of materials in my collages create an entirely new kind of surface and relief structure.”
Dagelijks leven
In haar textielcollages probeert ze haar dagelijks leven en haar omgeving te vangen. ‘Mijn inspiratie komt uit alles wat ik doe en zie, zoals bijvoorbeeld een etentje met familie en vrienden, een bijzondere vaas of een kwetsbare porseleinen theepot die al lang in de familie. Ik vertel heel graag verhalen met mijn werk. Immersed gaat over de verschillende identiteiten die we hebben in de echte en in de digitale wereld. Hoe ik mezelf zie in de badkamerspiegel, verschilt van de manier waarop anderen me zien.’
Everyday life
In her textile collages, she aims to capture her daily life and surroundings.
'My inspiration comes from everything I do and see, like having dinner with family and friends, a special vase, or a delicate porcelain teapot that’s been in the family for years. I love telling stories through my work. Immersed is about the different identities we have in the real and digital worlds. The way I see myself in the bathroom mirror differs from how others see me.'
Vintage stoffen
Frances begint altijd met een potloodschets. ‘Ik combineer kleuren en verschillende stoffen om een levensecht effect te creëren. Soms gebruik ik felle kleuren en glitter om bepaalde details te benadrukken.’ Vervolgens borduurt ze de lagen samen met de machine. Door middel van naaldschilderen voegt ze de laatste details handmatig toe. ‘Ik werk graag met stoffen die prettig aanvoelen en ook zelf een verhaal hebben, zoals bijvoorbeeld vintage tafelkleden, theedoeken, kanten servetten, zijden dassen, afgedragen jurken en herenoverhemden.
Vintage fabrics
Frances always starts with a pencil sketch. “I combine colours and different fabrics to create a lifelike effect. Sometimes I use bright colours and glitter to highlight certain details.” She then machine-stitches the layers together, and adds the final details by hand using needle painting techniques.
'I enjoy working with fabrics that feel good to the touch and have a story of their own, such as vintage tablecloths, tea towels, lace napkins, silk ties, worn-out dresses, and men’s shirts.'
Postpakketjes met textiel
De laatste jaren is haar textielcollectie enorm uitgedijd en daardoor heeft ze een ruime keuze uit materialen. Ze verzamelt niet alleen zelf, maar ze krijgt vaak stoffen van vrienden, kennissen en zelfs onbekenden. ‘Regelmatig ontvang ik postpakketjes met textiel, gedoneerd door mensen die mijn kunst mooi vinden.’
Packages of textiles
In recent years, her textile collection has grown enormously, giving her a wide range of materials to choose from. She not only collects fabrics herself but often receives textiles from friends, acquaintances, and even strangers. 'I regularly receive packages of textiles donated by people who appreciate my art.'
https://mystitchart.jimdofree.com/