“Sanctuarie: Cambria” van Andrea Perez Bessin is een heiligdom voor queer lichamen"

Het werk van kunstenaar Andrea Perez Bessin (1988) Puerto Ricaanse, woonachtig in de VS, is gericht op het creëren van een visuele taal rond queer en non-binaire verschijningsvormen. Eerbied, ritueel en het queer lichaam zijn de rode draden die door de werken lopen. Ze wil tevens de veerkracht van Puerto Ricanen, het daar samengaan van verschillende culturen en de overweldigende vegetatie verbeelden. 

Tekst: Dorothé Swinkels

De hier besproken serie Santuarie: Cambia blijkt de niet-didactische, visuele manifestatie van Andrea’s onderzoek naar orchideeën, homoseksualiteit en natuurlijke historie. Orchideeën zijn om vele redenen fascinerend, zeker visueel aantrekkelijk en ze zijn geëvolueerd om heel specifieke bestuivers aan te trekken. Daardoor worden ze, net als queer personen, als bedrieglijk gekenschetst. Haar suggestieve antropomorfe vormen die zowel menselijke als florale anatomie bevatten, ze zijn levendig en uitbundig, eigenschappen die Andrea zowel in queer gemeenschappen als in de natuur terugvindt.

 

'Ik besloot kleuren zo verzadigd mogelijk te gebruiken en dat heeft mijn kunstpraktijk veel vreugde gebracht'

Haar route
De route die Andrea voordat ze met textiel ging werken volgde liep via een studie biologie, een kunstopleiding met focus op 2D grafische technieken. Omdat ze ontevreden was over het gebrek aan fysieke aanwezigheid van het 2D werken ging ze met de mogelijkheden van texturen en materiaalkwaliteiten van stoffen experimenteren, maakte bekleedde en mixed-media sculpturen. ‘Ik genoot ervan hoe ik dat materiaal fysiek kon manipuleren door de stof te stikken, te vullen en uit te rekken’.

De covid lockdown
‘Ik had een soortgelijke ervaring met kleur als met textiel als medium, ik moest mijn weg naar kleur vinden. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik voor kleur zou hebben gekozen zonder de Covid lockdown. Ik hunkerde naar iets om mijn aandacht in het atelier vast te houden, kleur was iets dat ik nog niet echt had onderzocht. Ik vertraagde en observeerde de levendigheid die aanwezig is in de natuur die ik bestudeerde als inspiratie, hoe deze natuur die zich niet houdt aan binaries zo uitbundig en kleurrijk is. Ik besloot kleuren zo verzadigd mogelijk te gebruiken en dat heeft mijn kunstpraktijk veel vreugde gebracht’.

Hernieuwd contact
Het herontdekken van ambacht, naaiwerk en textiel is voor Andrea een manier geweest om hernieuwd contact te maken met haar erfenis en afkomst, haar grootmoeder van moederskant is een briljante naaister. ‘Ik heb altijd ontzag voor de handeling van creatie en de vele vormen die het aanneemt en het vermogen van kunstenaars om deze magie op te roepen’.

https://www.andreaperezbessin.com

Insta: andreaperezbessin

 

 

Meer

De veelkleurige verticale kleurverlopen van Ulrike Martha Zimmerman
Ana María Hernando maakt de ongekende mogelijkheden van tule zichtbaar
De veelzijdigheid van werken in textiel te zien in Museum de Kantfabriek
Eva Fàbregas toverde een industriële hal om tot een surrealistisch landschap met amorfe sculpturen
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief