De theatrale werken van Aurélien Finance zijn troosters 

De Franse kunstenaar Aurélien Finance is in 1994 geboren in Mulhouse. Daar komt het beroemde borduurgaren DMC vandaan, dat hij graag verwerkt in zijn installaties. Hij heeft al tijdens zijn studie de liefde voor textiel ontdekt. Aurélien werkt graag met garen omdat het getransformeerd kan worden naar verschillende stoffen, waardoor hij veel vrijheid heeft. ‘Ik exploiteer textiel om het te gebruiken als metafoor voor de mens, het is een manier om een ​​tijdperk te materialiseren: het menselijke tijdperk.’

 

Auteur: Elganan Jelsma

De onderwerpen in het werk van Aurélien zijn een combinatie van persoonlijke verhalen en getuigenissen van mensen om hem heen. Al op jonge leeftijd raakt Aurélien gefascineerd door angsten en fobieën. ‘Ik probeer te begrijpen waarom de dood ons zo bang maakt, ons aan het huilen brengt en waarom verlaten worden verdriet, woede of onbegrip veroorzaakt. De fobieën komen voort uit slechte ervaringen met dieren zoals spinnen, vogels en slangen. Maar ook grote dramatische onderwerpen leiden ertoe dat ik altijd vragen stel.’

Aurélien zet zijn emoties om in theatrale kunstwerken, ‘gelukskunst’, een ‘trooster’. Het zijn kleurrijke, vaak gebreide installaties. ‘Ze evolueren door mijn ontdekkingen en mijn onderwerpen, waarbij het geheel sterker wordt. Zoals een mens door de jaren heen ook sterker wordt.’ 

 

 

‘Ik kies kleuren, zoals een kok zijn kruiden’

 

Aurélien kookt ook en interpreteert kleuren als kruiden om ze samen te voegen en een olfactorisch (reuk en geur) beeld te creëren. ‘Werken met kleur is moeilijk vanwege de rijke symbolische interpretaties ervan in verschillende culturen. In mijn werk stelt het gebruik van kleur mij in staat een vleugje verwondering te geven en een moeilijk onderwerp tegenwicht te bieden, het met meer lichtheid en humor te benaderen.’

Aurélien praat over zijn sculpturen alsof het vergeten herinneringen zijn die de rol spelen van een overgangsobject, een troostdeken. Hij omschrijft ze als een soort groeisels met een denkbeeldig karakter. Hij vindt het ook mooi als de toeschouwer een andere omschrijving bedenkt voor zijn kunstwerken. De titels geven een richting. Met zijn kleuren wil hij ons na laten denken over wat we zien, wat we weten en wat we ontdekken. 

De installatie Het Zielenbos is een werk dat werd geproduceerd als onderdeel van een creatieve residentie in de Kerk van de Trinitariërs in de stad Metz. Deze plaats heeft een zeer rijk kleurengamma, wat hem inspireerde om nieuwe werken te ontwikkelen. De kleuren van het zielenbos zijn geïnspireerd op de kleurrijke stenen uit de stad Metz, maar ook die van de stenen gevonden in de Kerk van de Trinitariërs en van stenen zoals lapis lazuli, amethist of zelfs barnsteen. De kleuren blauw, paars, oranjegeel verwijzen naar de glas-in-loodramen. In de installatie De glans van de plaat verwerkte hij de kleur van rozenkwarts en beige, waardoor er een soort vanille-mengsel ontstond. 

In het Wensenbos en Vlindergevoel nr 22 zijn verschillende kleuren groen gebruikt. Groen is vaak verbonden met het leven en de hoop en roept vragen op over de diepere nuances van de menselijke natuur. Wensenbos was in eerste instantie gemaakt voor de bruiloft van zijn zus als een ‘Bos van Geloften’, een werk dat hoop uitstraalt, net als het werk Vlindergevoel n°22. ‘Het appelgroen past bij de Franse uitdrukking '22 v'la flics' hier komt de politie! Tenslotte, wie fantaseert er niet over een stripper of een danseres in politie-uniform? Het is mogelijk dat we op dit soort avonden de zeldzame parel ontmoeten... groen is echt fascinerend, nietwaar?’

 

https://www.instagram.com/aurelien.finance/

 

 

Meer

Diana Yevtukh borduurt steken van hoop in bomen en muren
De blikopeners van Karen Pompe zijn blikvangers
Kwetsbaarheid, geweld, delicatesse, spanning en nostalgie in het werk van Deniz Kurdak
Tribute to Karina van Vught - A Life Dedicated to Fiber Art
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief