Bauhaus sprankelt in het TextielMuseum

Bauhaus is het begin- en ijkpunt van de moderne vormgeving en ook het kunstvakonderwijs. Op 25 mei ging in het TextielMuseum in Tilburg “Bauhaus&” van start. Het aantrekkelijke van deze tentoonstelling is dat het TextielMuseum zowel het kunsthistorische als persoonlijke verhaal van het befaamde Duitse opleidingsinstituut weet over te brengen én overtuigend actualiseert.

Tekst: Chris Reinewald

Meisjes waren het, die – nogal rolbevestigend – naar de textielafdeling werden gestuurd. Toch wisten zij algauw hun abstracte proefstaaltjes, winstgevend aan de industrie te verkopen. Doordat vier van hen nadien naar Nederland kwamen werd Bauhaus ook ons verhaal. Hun waardevolle privé-archieven lieten ze na aan het TextielMuseum dat hier nu een keus uit toont. Zo zien we ook het plezier dat de Bauhaus-vrouwen tijdens hun opleiding beleefden.

“De inbreng van actuele hedendaagse kunstenaars maakt dat de Bauhaus-idealen noch stoffig noch rigide blijven”

Stoffig noch rigide

De inbreng van actuele hedendaagse kunstenaars maakt dat de Bauhaus-idealen noch stoffig noch rigide blijven. Ze nodigen juist weer uit tot creatieve speelsheid. Schilder Marijn van Kleij ontleedde het jaquard geweven wandkleed “5 Chöre” (1928) van Gunta Stölzl tot losse composities, ook gebruikt als charmante stoffering van krukjes. Koen Taselaar bewondert – zichtbaar – zowel het elfde-eeuwse Tapijt van Bayeux als de hedendaagse kunstenaar Grayson Perry. Zijn “ietwat onjuiste maar niettemin onderhoudende verhaal van Bauhaus” volgt bijna negen meter breed in jacquard-weefsel de ernst, lol, lust en last van het instituut tussen 1919 en 1933.

Stoommachine

Cryptischer is een abstract vlekkenwandkleed met nep-rotsblokken van Saskia Noor van Imhoff. Een geraffineerd topstuk is het in kleurverlopen getufte tapijt van Krijn de Koning. Normaliter maakt hij met kleuren doolhofbouwsels. Hier sluit het tapijt nauw om de traag bewegende stoommachine uit 1906. Bij de voorbereidingen ontdekte De Koning dat de basisjaarcursus die hij op de Gerrit Rietveld Academie volgde, terugvoert naar de “Vorkurs” van het Bauhaus. Bauhaus zit ook in zijn DNA als kunstenaar.

De tentoonstelling “Bauhaus& Modern Textiel in Nederland is tot en met 3 november 2019 te zien in het TextielMuseum in Tilburg.

Hoofdbeeld: Krijn de Koning, getuft tapijt rond stoommachine. Foto: Chris Reinewald

> Naar de website van het TextielMuseum

Meer

De blikopeners van Karen Pompe zijn blikvangers
Kwetsbaarheid, geweld, delicatesse, spanning en nostalgie in het werk van Deniz Kurdak
Tribute to Karina van Vught - A Life Dedicated to Fiber Art
José Ras en haar Sous-vêtements, een verlangen voorbij functionaliteit
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief