De “Theemutsen”, “Heethoofden” en “Paljassen” van Carin Unverzagt

Je kan het zo gek niet bedenken of de Nederlandse kunstenaar Carin Unverzagt (1957) verzamelt en hergebruikt het. Ze vindt veel in kringloopwinkels of ze krijgt het. Ze werkt met wat voorhanden is, en dat is meestal veel……maar koopt geen nieuw materiaal. Mensen in haar omgeving weten; doe je wol, kralen en linten etc weg, breng het naar Carin! 

Tekst: Dorothé Swinkels

Maskers hebben Carin altijd gefascineerd. Een masker verandert de persoon, het herkenbare gezicht kan er achter verborgen worden en maakt plaats voor iets hilarisch, iets vervreemdends of beangstigends. De aandacht gaat dan, lijkt het, meer naar het lichaam en de omgeving. Het kunnen verstoppen van het gezicht is fijn en geeft een bepaalde vrijheid, maar het lichaam verraad meer dan je denkt. Met die focus maakt Carin graag situaties van mensen die haar gebreide maskers dragen.

 

‘Het plezier van het maken staat voorop, de speelsheid, de vrijheid om te fantaseren en mijn eigen kijk op de dingen bijna onbewust vorm te geven, dat wil ik graag delen met de toeschouwer’

Eigen maskers
Het zelf masker maken, vanaf 2019, kende een prozaïsch begin. Carin wilde iets doen met haar meters schilderslinnen dat ze niet meer van plan was zelf nog op te gaan spannen. Het werd de basis van haar geborduurde maskertjes, opgebouwd uit wat ze vond in menige naaidoos met z’n lintjes en draadjes en stukjes stof, maar ook met een tennisshuttle als neus of een bestaand zwart maskertje als ogen.

Gebreid
‘Ik dronk koffie bij een tweedehands kledingzaak tegenover mij, waar dames aan het haken en breien waren en begon op een ochtend mee te doen, breidde een eindeloze lap met allerlei kleuren garen en haakte vierkantjes die ik samenvoegde tot een groot wandkleed.’ Het bleek het begin te zijn van haar serie gebreide maskertjes. ‘Ik heb vanaf 2020, 30 wollen maskers gemaakt, één grote familie. Ze kijken met hun ogen van oorbellen vriendelijk de wereld in, open , verwachtingsvol, olijk en klaar om het leven onbaatzuchtig te aanschouwen. 

De openbaring
‘Het plezier van het maken staat voorop, de speelsheid, de vrijheid om te fantaseren en mijn eigen kijk op de dingen bijna onbewust vorm te geven, dat wil ik graag delen met de toeschouwer. Ik bepaal het materiaal dus door wat ik in mijn laden en kasten heb, ik zie iets, ik pak het, er ontstaat een idee, ik combineer en een serie openbaart zich’.

Carin exposeert van 1 mei tot en met 29 juni in ALARM en museum van Alle Tijden, Oeffeltseweg 21
5835 BB Beugen.

https://ansverdijk.com/nl/museum

http://Insta: @carinunverzagt

 

Meer

Tamara Russell’s transformatieve verhalen over familiebanden in stiksels, textiel en keramiek
De kimono: de textiele culturele identiteit van Japan
Riëtte Sommerdijk naait portretten met de machine
Karola Pezarro’s bewustzijn van het onbegrijpelijke
0 items | € 0

Subscribe now and get the first English edition of Textiel Plus for free!

English Newsletter