De zichtbare ketting als esthetisch element in de weefsels van Cristina Mariani

Ze is textielkunstenaar gespecialiseerd in hedendaagse wandtapijten, met ervaring in onder andere hand- en jacquard weven. Het werken met textiel was een openbaring voor de Italiaanse kunstenaar Cristina Mariani (1982) omdat ze er op een natuurlijke en spontane manier mee bezig kon zijn. Weven heeft voor haar een tactiele en materiële component, maar ook veel planning en wiskunde die haar verlangen naar complexiteit bevredigen.

Tekst: Dorothé Swinkels

Haar grootmoeder was kleermaker, het heeft haar waarschijnlijk beïnvloed, ze groeide op tussen allerlei stoffen, haar fascinatie voor textiel ontstond langzaam, draadje voor draadje. In haar werken zoekt ze met het traditionele ambacht weven de fusie van digitale esthetiek en wetenschappelijke gegevens. De vormen van haar serie weefsels “Body of Work” zijn ontleend aan naaipatronen, ze verzamelde de interessante vormen onder andere uit boeken. Het zijn dubbelzinnige vormen die ook doen denken aan insecten of andere organische vormen.

"Ik heb altijd moeite gehad met het werken met andere media zoals schilderen en leed aan een gebrek aan discipline en vastberadenheid. Het werken met textiel is een openbaring geweest, het bleek dat ik me op natuurlijke en spontane wijze daarvoor kan inzetten."

Doorstart
Sinds haar jeugd is de Italiaanse kunstenaar Cristina Mariani geïnteresseerd in kunst. ‘Ik studeerde aanvankelijk grafisch vormgeven en werkte vele jaren als grafisch ontwerper en webdesigner tot ik me realiseerde dat mijn verlangen om als kunstenaar te werken niet alleen een verlangen kon blijven, ik verlangde naar iets materieels en tastbaars’. Cristina maakte een doorstart, koos voor een opleiding weven, een cursus wandtapijten in Rome en in Florence bestudeerde ze complexere weeftechnieken, zoals jacquard met ponskaarten en elektronisch aangestuurde weefgetouwen. 

Van 2 naar 3D
‘Ik wilde mijn wandtapijten een 3D vorm geven en heb zwarte kettingdraden gebruikt waarvan het onbeweven deel vrij kan hangen, als esthetisch element. Het idee voor “Body of work” ontstond na een reflectie over onze lichamen, elk wandtapijt is opgevat als een lichaamsfragment. In de tijd van de pandemie was er aan de ene kant een extreme behoefte aan bescherming en aan de andere kant waren we totaal ontlichaamd. We bestonden alleen digitaal. De patronen die ik koos stellen de vormen van elektronische circuits voor, verwijzend naar de digitale wereld. Daarnaast zijn er ook organische vormen zichtbaar, geïnspireerd op de wereld van de insecten’.

‘Ik heb altijd moeite gehad met het werken met andere media zoals schilderen en leed aan een gebrek aan discipline en vastberadenheid. Het werken met textiel is een openbaring geweest, het bleek dat ik me op natuurlijke en spontane wijze daarvoor kan inzetten’.

Met een werk vertelt Cristina graag een verhaal en laat daarbij ruimte voor individuele emoties en interpretatie.


Naar de website van Cristina Mariani

of volg haar op instagram: @crisse_nf

 

Meer

Textiel en Porselein: Konno’s studie van tegenstellingen
SOFT! De helende kracht van textiel bij Gallery Rademakers
Inger Odgaard breit tussen ruimte en leegte door
Together in Diversity’ bij High Five Art Galerie
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief