De keramische tegelkleding van Zhanna Kadyrova

De Oekraïense multi-media kunstenaar Zhanna Kadyrova (1981), opgeleid tot beeldhouwer, werkt sinds 2014 aan de doorlopende serie ‘Tweedehands’, waarvoor ze exclusieve en onverwoestbare tegelversieringen die ze over de hele wereld vindt, een tweede leven geeft. Dit doet ze in de vorm van platte kledingstukken die doen denken aan kinderspeelgoed: de bekende 2D verwisselbare kleertjes en aankleedpopjes.

Tekst: Dorothé Swinkels

Voor haar “kledingstukken” heeft ze zich laten inspireren door de sovjetmode uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Ze exposeert ze graag in de omgeving waar ze haar vondsten deed. Hoewel dit een kunstproject is met architectonische connotaties, sluit haar werk ook aan bij komende en gaande re- en upcyclingtrends in de mode. Wie weet gaat ze nog eens samenwerken met een modeontwerper.

Oude fabrieken

Ze werkt onder andere met delen van de vaak monumentale mozaïekpanelen die de betonnen "grijze kubussen", inmiddels ter ziele gegane industriële gebouwen, socialistische woningbouwprojecten, instellingen en fabrieken uit de sovjetperiode van tussen de jaren zestig en tachtig van de vorige eeuw, versierden. Paradoxaal genoeg blijken de keramische tegels een sterkere fysieke weerstand tegen de tand des tijds te hebben; ze zijn ogenschijnlijk duurzamer dan de architectuur die ze moeten decoreren. ‘Mijn projecten zijn globaal, gaan enerzijds over het verleden, anderzijds over de globale geschiedenis van industrialisatie en de veranderingen’, vertelt de kunstenaar.

"In Tsjernobyl maakte ze een jurk uit de tegels van een bushokje"

Tegelkleding

Haar “kleding”-project startte ze, geïnspireerd door de Braziliaanse traditie om gebouwen te bekleden met tegels, tijdens een werkperiode daar in 2014. Teruggekomen in Kiev verfijnde ze haar uitgangspunt, rekening houdend met de geschiedenis van het gebouw: de kunstzijdefabriek "Darnitsa", een typische stadsfabriek uit de Sovjettijd. Ze zette het project in 2017 voort in Tsjernobyl, waar ze een jurk maakte van de keramische tegels uit een bushokje. Voor haar installatie in 2019 in Cuba verzamelde ze keramische tegels uit de straten van Havana en gebruikte materialen uit lokale fabrieken.

Beddengoed

In 2019 realiseerde ze, uitgenodigd voor de biënnale voor moderne kunst in Venetië, een project waarbij ze kleding en beddengoed maakte uit keramische tegels van een hotel aldaar. Sommige van haar werken hingen aan waslijnen aan de achterkant van het centrale paviljoen en waren zichtbaar door de ramen. Haar project stopt nog niet: ‘Ik zoek nog steeds naar interessante voorbeelden, verhalen en materialen voor dit project’, vertelt Zhanna.

> Naar de website van Zhanna Kadyrova

Meer

De blikopeners van Karen Pompe zijn blikvangers
Kwetsbaarheid, geweld, delicatesse, spanning en nostalgie in het werk van Deniz Kurdak
Tribute to Karina van Vught - A Life Dedicated to Fiber Art
José Ras en haar Sous-vêtements, een verlangen voorbij functionaliteit
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief