De smaakvolle replica’s van Nicola Gibson

Ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van de Norfolk Contemporary Craft Society in 2012, maakte de Engelse kunstenaar Nicola Gibson (1976) een aantal onberispelijke replica’s in textiel: vintage verpakkingen van klassieke Engelse alledaagse levensmiddelen en snoepgoed. Herinneringen aan voorwerpen van veertig jaar geleden waren uitgangspunt om het publiek terug te brengen naar de tijd dat de vereniging werd opgericht. Replica's maken doet Nicola ondertussen nog steeds.

Tekst: Dorothé Swinkels

De kunstenaar koos bijvoorbeeld voor Rolo’s (wie kent ze niet?) en Colman's Mustard, beide gefabriceerd in Norwich. Ze begint steeds weer met zorgvuldig onderzoek, waar mogelijk koopt ze een voorbeeld van de oude verpakking op bijvoorbeeld eBay. In bepaalde gevallen raadpleegde ze het Museum of Brands, Packaging & Advertising in Londen.

Ze zegt hierover: ‘Ik doe mijn uiterste best om, voor zover dat praktisch mogelijk is wat betreft het borduren en construeren van het ontwerp, zo trouw mogelijk te zijn aan het origineel.’

Babyspeeltjes

De inspiratie voor haar werkwijze waren de textiele speeltjes van haar baby. Ze zag dat ze op dezelfde manier haar vintage verpakkingen zou kunnen uitvoeren. Nicola vertelt: ‘Ik repliceer het uitgangspunt volledig en zo nauwkeurig mogelijk met behulp van Photoshop en Illustrator en borduur teksten en afbeeldingen er digitaal op. Ik heb me verdiept in het digitaliseren van borduurwerk en vond het ook leuk om te leren over de mogelijkheden van breimachines, dus ik breidde ook enkele objecten.

‘Ik kan er niet genoeg van krijgen om dingen zelf uit te vogelen’

Eenmaal klaar moet het platte geborduurde of gebreide materiaal worden opgebouwd tot een 3D-ontwerp, waarbij ik streef naar een stevige gevulde vorm.’
Ze gebruikt stoffen die tegen een stootje kunnen en goed aanvoelen en er mooi uitzien. Wol vindt ze een prettig materiaal om mee te werken omdat het sterk is en met stoom in vorm kan worden gebracht.

Proces

Nicola vindt het leuk dat haar werk als eigenzinnig en onvoorspelbaar wordt bestempeld. Ze licht toe: ‘Ik houd van het oplossen van problemen, kan niet genoeg krijgen van het uitvogelen hoe iets aan te pakken.’ Nicola vertelt dat het proces haar belangrijkste motivatie is, dat ze eigenlijk altijd aan het experimenteren is met nieuwe materialen en technieken en de mogelijke, vaak onverwachte, combinaties en dat haar proces vaak de manier waarop ze haar ideeën vormgeeft, bepaalt.

> Naar de website van Nicola Gibson

Hoofdbeeld: Nicola Gibson, Baked Beans.

Meer

Haken en breien, het feministische statement van Louise Pappageorge
Gemengde gevoelens over ons online leven – Pauline Nijenhuis in expositie Folding Ambivalence
Van vorm veranderende sculpturen van Lou Baker
Natalia Martinez combineert vakmanschap met kunst in creatieve vrijheid
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief