Gemengde gevoelens over ons online leven – Pauline Nijenhuis in expositie Folding Ambivalence

 ‘Folding Ambivalence’, een duo-expositie van Zeno van den Broek (1982) en Pauline Nijenhuis (Nederland, 1962)  in kunstcentrum Dat Bolwerck in Zutphen. Thema van deze tentoonstelling is de kwetsbaarheid van ons wezen en ons lichaam in de online wereld.
Pauline: ‘In mijn multidisciplinaire werk onderzoek ik de versnelling en digitalisering in onze huidige maatschappij in verhouding tot ons lichaam’.

Tekst: Pauline Nijenhuis / Herma Loman

Het menselijk lichaam speelt een belangrijke rol in het ‘Project Wachtwoord; een vloek of een zegen?’

Pauline verbeeldt die ambivalentie door zichzelf zo kwetsbaar mogelijk op te stellen en zich  letterlijk bloot te geven. 

De ontwikkeling van digitale wachtwoorden onderbouwen haar gemengde gevoelens. “Mijn eerste wachtwoord(en) waren eenvoudig. Maar grenzen verschuiven; om je veilig op internet te begeven, zijn steeds meer ingewikkelde wachtwoorden nodig. Ik ervaar mijn activiteiten op internet dan ook niet langer als risicoloos.’

 

 

'Mijn activiteiten op internet ervaar ik niet langer als risicoloos'

 

Tunica, mijn Firewall
In het deelproject ‘Tunica, mijn Firewall’ koos Pauline voor de archetypische tunica als verbinding met ons verleden, maar ook met religie (een tuniek is een liturgisch kledingstuk). Een verwijzing naar een nieuw soort religie, het Dataïsme: “De overtuiging dat alles, inclusief het leven zelf, onder te brengen is in data.”

Het basismateriaal van de tunica is ontwikkeld in samenwerking met de borduurafdeling van TextielLab, in de persoon van Frank de Wind.

 

Menselijke Waarden
Pauline maakt juist in dit project gebruik van internet, software en machines. Deze toepassingen zijn essentieel om haar onderwerp te onderzoeken. ‘Ik ben niet tegen de vooruitgang van technische ontwikkelingen in het algemeen, of tegen nieuwe fenomenen als ChatGPT of AI. Mijn zorg betreft met name of we die processen in de hand kunnen houden. Hoe kunnen wij deze het best in zetten. En niet waarden, als perfectie en productiviteit, die we op machines plakken, ook onszelf opleggen. Het behoud van menselijke waarden telt en het is tijd voor reflectie!’

In de tentoonstelling zijn meerdere installaties te zien, onder andere met prachtige jacquard stoffen, geweven in Textiles Zentrum Haslach en bij EE Exclusives. Fotowerken waar Pauline poseert in de Tunica in het laatgotisch rijksmonument Dat Bolwerck en in de 13e-eeuwse kapittelkerk De Walburgis, waar ze de nieuwe wereld van technologie met de oude wereld verbindt. 

 

 

http://www.paulinenijenhuis.nl

https://www.instagram.com/paulinenijenhuis/

 

Meer

Haken en breien, het feministische statement van Louise Pappageorge
Van vorm veranderende sculpturen van Lou Baker
Natalia Martinez combineert vakmanschap met kunst in creatieve vrijheid
De compacte gehaakte creaties van Luisa de Santi
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief