Kwetsbaarheid, geweld, delicatesse, spanning en nostalgie in het werk van Deniz Kurdak

Een terugkerend motief in het werk van de Turkse, in Engeland werkende kunstenaar Deniz Kurdak is porselein met chinoiserie-patronen dat haar doet denken aan het aardewerk van haar grootmoeder. Voor Deniz symboliseert het niet alleen haar kindertijd, maar ook haar reis van Oost naar West. In elk werk verweeft zij persoonlijke verhalen en weerspiegelt zij thema's als herinnering, identiteit en erbij horen.

Tekst: Dorothé Swinkels

Haar proces is, zoals gezegd, geworteld in haar eigen ervaring, volgens haar essentieel voor het creëren van authentiek werk. Deniz creëert graag een spanning in haar werk door het contrast te onderzoeken tussen zachte, onbreekbare materialen zoals stof en draad - die herstel en veerkracht oproepen - en de breekbaarheid van porselein. Hoewel haar werk persoonlijk is, vertrouwt zij erop dat de uitgewerkte thema’s voldoende universeel zijn en daardoor veel kijkers zullen aanspreken. 

‘Waar de eerdere stadia van het proces zijn als het bevaren van een stormachtige zee, dan is uitvoeren het moment waarop de zon tevoorschijn komt en het water kalmeert.’

 

Persoonlijk en diepgaand
‘Het draait allemaal om nieuwsgierig blijven en je bezighouden met vallen en opstaan en observeren. Als kind spendeerde ik uren aan het onderzoeken van dozen met knopen en linten van mijn beide oma’s, of ik probeerde te haken, breien en te borduren. Nu ik deze in de familie gewortelde praktijk verwerk, voelt dat zowel persoonlijk als diepgaand. Het stelt me in staat om na te denken over mijn erfgoed en om pijnlijke ervaringen te reconstrueren, de kern van mijn werk.‘

 

Dualiteiten
Deniz herinterpreteert de betekenis van knippen, naaien (water solible fleece) en borduren door er een concept van emotionele reparatie en reconstructie aan toe te voegen. De opzettelijk gebroken en soms weer in elkaar gezette vorm van het porselein, haar uitgangspunt, illustreert voor haar de wisselwerking tussen fragmentatie en heelheid, zowel letterlijk als metaforisch. Het reflecteert op dualiteiten zoals breekbaarheid en veerkracht, verbondenheid en ontkoppeling, waarheid en illusie. Ze is vooral geïntrigeerd door de tegenstrijdigheden en verschuivingen in identiteit en de factoren die deze veranderingen beïnvloeden, zoals geheugen, plaats, relaties en culturele achtergrond.

 

 

Keuzes
‘Wat betreft het kiezen van technieken, dat gaat vrij intuïtief. Ik kies de techniek die een beeld dat ik heb het beste tot leven brengt en laat me daarbij leiden door de materialen. Waar de eerdere stadia van het proces zijn als het bevaren van een stormachtige zee, dan is uitvoeren het moment waarop de zon tevoorschijn komt en het water kalmeert.’

https://www.denizkurdak.com/

 

 

Meer

Diana Yevtukh borduurt steken van hoop in bomen en muren
De blikopeners van Karen Pompe zijn blikvangers
Tribute to Karina van Vught - A Life Dedicated to Fiber Art
José Ras en haar Sous-vêtements, een verlangen voorbij functionaliteit
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief