Evelyn Politzer, geboren in Montevideo, Uruguay, waar schapen talrijker zijn dan mensen en wol een essentieel middel voor het levensonderhoud blijft, werkt nu vanuit Miami. Ze is beeldend kunstenaar en maakt gebruik van diverse traditionele textielmethoden om thema's als vrouwelijkheid en moederschap te verkennen.
Tekst: Karmen Samson
Bij het kiezen van technieken voor een kunstwerk hanteert Politzer drie vaste pijlers: wat ze wil vertellen, de materialen die ze gebruikt, en de technieken zelf. Hierdoor kunnen haar sculpturen moeiteloos meer dan twee, drie of zelfs vier verschillende technieken bevatten. Politzer heeft doorgaans van tevoren een idee welke technieken ze wil gebruiken, maar blijft ook flexibel, en past haar aan wanneer dat nodig is.
Flexibiliteit met een vluchtje humor
Zo komt Politzer tijdens het maakproces vaak “happy accidents” (gelukkige toevalligheden) tegen die nieuwe verhalen en vormen inspireren. Een voorbeeld hiervan is haar werk "Free to Hang". Aanvankelijk begon ze met het breien van één borst, maar het garen rekte meer dan verwacht. In plaats van op zoek te gaan naar ander materiaal, omarmde ze de nieuwe vorm en zag ze de humor ervan in: het reflecteert zowel de realiteit van een ouder wordend lichaam als de vrijheid die daarmee gepaard gaat.
Boezemvrienden
Hoewel deze gebreide sculpturale borsten op het eerste gezicht een speelse en vrolijke toon hebben, zijn ze meer dan slechts kleurrijke anatomische creaties. Deze werken dragen een diepe betekenis in zich. Polizer, die op zeer jonge leeftijd haar moeder aan borstkanker verloor, creëerde de serie BFF-Breast Friends Forever. Met deze serie wil ze haar visie delen dat, zelfs als je borsten een bedreiging kunnen vormen, je ze moet omarmen als vrienden. Daarnaast wil ze de belangrijke boodschap van haar moeder doorgeven: blijf positief en moedig in tijden van tegenspoed.
Vieren van vrouwelijkheid
In haar werk gebruikt ze een rijk scala aan kleuren, vormen, texturen en technieken om de diversiteit, de schoonheid en complexiteit van het vrouwelijk lichaam en onze relatie hiermee te vieren. Borsten worden hierin gebruikt als visuele representaties om de thema's van vrouwelijkheid en moederschap aan te kaarten en keren in haar gehele oeuvre terug.