Van 7 november tot en met 19 december 2021 is in de High Five Art Gallery de expositie ‘Humans after all’ te bewonderen. Miriam L’Herminez toont er een veelzijdigheid aan werken, van kleine mixed media canvassen tot levensgrote installaties. Met de mens, en interactie tussen mensen, als belangrijke rode draad. ‘Communicatie, dat wat er tussen mensen gebeurt, vind ik heel interessant.’
Tekst: Angela van Paasen
Miriams fascinatie voor menselijke interactie is ontstaan in de tijd dat ze als tropenarts werkte in Afrika.
'Ik werk graag met bruidstule als drager'
‘Ik merkte daar al snel dat communicatie een enorme uitdaging was. Niet alleen qua taal, maar ook hoe je eigen culturele achtergrond hierin meespeelt. Terugkijkend op deze periode hebben de cultuurverschillen me erg beziggehouden.’ Eenmaal terug in Nederland bleef dit onderwerp haar aandacht trekken. ‘Ik ben in Den Haag terechtgekomen, een stad waar ook veel verschillende nationaliteiten zijn en je continu andere talen om je heen hoort. Onbewust is vanuit dit thema werk ontstaan.’
Een voorbeeld is de installatie Eenheid in verscheidenheid, bestaande uit negen hangende tulen doeken met ieder een persoon erop. De doeken zitten maar aan één punt vast, waardoor ze kunnen draaien en door de ruimte bewegen. ‘Zo ontstaat een wereld van mensen die met elkaar lijken te communiceren,’ legt Miriam uit. Onder de doeken staan koffertjes die beplakt zijn met buitenlandse kranten. ‘Deze representeren de verschillende nationaliteiten en de bagage, het verhaal, dat iedere persoon met zich meebrengt.’
Zo laat Miriam haar mensfiguren, die in eerste instantie los van elkaar lijken te bestaan, in haar werk samenkomen. ‘Eigenlijk is er altijd wel sprake van een bepaald soort interactie of verbinding. Bijvoorbeeld door loshangende draden die kunnen bewegen in de luchtstroom, of door de schaduw die het werk werpt op de muur.’ De materialen en technieken die Miriam gebruikt lenen zich daar ook uitstekend voor. ‘Ik werk graag met bruidstule als drager. Dat vind ik een mooi symbolisch materiaal, omdat het superdun en transparant is maar tegelijkertijd ook supersterk.’
Voor de series 'Herinneringen' en 'Diversiteit' gebruikte Miriam foto’s, waarvan ze de belangrijkste lijnen kiest om met de naaimachine over te stikken. Vervolgens scheurt ze het papier grotendeels weg waardoor er transparante portretten ontstaan. ‘Zo geef ik ruimte aan de verbeelding van de kijker. Daarom zijn de personen die ik verbeeld ook allemaal zonder gezicht. Een gezicht geeft al zoveel informatie, door dat weg te laten kunnen mensen hun eigen verhaal maken.’
Hoofdbeeld: Miriam L'Herminez, Musical moves 4, mixed media, 40 x 30 cm.