De serie werken van Annelies Horden (1960) en Gerda Schimmel (1953), getiteld “Verstilde Beweging”, bestaat uit een groep meestal in zichzelf gekeerde figuren zonder hoofd of met een leeg hoofd, met of zonder armen of met een vleugel van perkament.
Tekst: Dorothé Swinkels
De een rukt zich los van een boom, krijgt takken als armen, een ander staat op één been en steekt een arm en een vleugel de lucht in of loopt weg. 'Verstilde beweging' is een hommage aan de jonge mens in wording, de generatie Z.
"Experimenteren met een hondenkluifje"
De jeugd van deze “digital natives” speelt zich af in een tijd van maatschappelijke onrust veroorzaakt door economische crisis, politieke conflicten en klimaatverandering; spanningen die in de samenleving hoog oplopen. ‘Verstilde Beweging’ wil laten zien dat iedere jongere worstelt met de toekomst, maar dat ze toch in gezamenlijkheid een eenheid vormen om te komen tot een leefbare wereld.
Gerda: 'Een gekregen stuk perkament en het experimenteren met een hondenkluifje van geperste runderhuid openden nieuwe mogelijkheden van werken met dit materiaal.' Ze zette een vel perkament in de week, maakte een mal en drapeerde het vel erover. Tot haar verrassing hield het perkament na het drogen zijn vorm en bleef het vel zonder problemen zelfstandig staan. ‘De vellen perkament die ik gebruik’, vertelt ze 'zijn afgekeurd, niet voldoende gaaf om drums mee te bespannen. Ik hou juist van de onregelmatigheden, zoals gaten, dunne en dikke stukken, “littekens".'
Naast hun eigen sculpturale werk vormen de twee sinds 2012 een kunstenaarsduo: H O R D E N & S C H I M M E L. Annelies werkte toendertijd aan een levensgroot paard in versmolten plastic, Gerda wilde er graag een in perkament maken. Daar zijn ze samen aan begonnen. Momenteel maken ze objecten en installaties van onder andere perkament. Ze experimenteren met de mogelijkheden van materiaal, door er op een niet gangbare manier naar te kijken en hebben geëigende toepassingen ontwikkeld. Via hun werk ‘bevragen’ ze de huidige samenleving, niet met een bestraffende vinger, maar door de kijker ruimte te laten voor eigen interpretatie.
Gerda licht toe: 'We wikkelen het werk eerst in ‘trapeze elastiek’ (afkomstig uit de zeilwereld) om een mal en letten erop dat het uiteindelijke werk goed van de mal af kan komen. We sluiten een werk steeds met koperdraad, aanvankelijk met weinig, maar inmiddels is koperdraad een wezenlijk en onmisbaar onderdeel van het werk geworden.'
'Verstilde beweging' is t/m 25 april 2021 te zien bij galerie Schlessart in Bergen.