De Engelse kunstenaar Catherine Hill (1969), alias Arnolds Attic, gebruikt haar werk om een verhaal te vertellen, poëzie te delen of een gedeelde ervaring over te brengen. Door erover te schrijven en/of te borduren in traditionele borduurtechnieken met rood vintage Sylko garen op vintage ondergronden, soms plantaardig geverfd, doet ze bijvoorbeeld verslag van het leven in Lancashire in de jaren 1970.
Tekst: Dorothé Swinkels
Sinds haar vroegste jeugd is Catherine omringd door overgeleverde verhalen en anekdotes over materialen van de textielindustrie in Lancashire en sociale geschiedenis. Zij gebruikt voor haar werk stoffen en materialen van haar overgrootmoeder en van een familievriend Arnold Papworth. Inmiddels is Catherine beheerder van een bijzondere collectie vintage textiel en fournituren die op Arnolds Papworth’s zolder lag, vandaar haar alias Arnolds Attic. Ze kan eruit putten en het is tevens een eindeloze bron van inspiratie.
Enveloppen
‘Ik ben een autodidact, heb de meeste steken geleerd uit boeken of door experimenteren. Ik gebruik geen schetsboek - in plaats daarvan bewaar ik mijn ideeën in grote witte enveloppen met een werktitel erop en begin een nieuwe envelop als ik een idee krijg voor een woordenverzameling, die kan voortkomen uit een herinnering, ervaring of zelfs stukjes poëzie uit Lancashire. Vervolgens kan ik dan de envelop aanvullen met verdere gedachten, experimenten en proeven’.
Proces
Zodra ze eraan toe is, leegt Catherine een envelop en begint het proces. Schrijven en composities maken, is waarschijnlijk het langdurigste onderdeel van het proces. ‘Ik schrijf alle woorden en gedachten op in één lange lap tekst en begin dan met borduren. Het duurt soms weken of maanden tot ik tevreden ben met de inhoud en het gevoel van de tekst'. Aanvankelijk was Catherine zich bewust van haar spelfouten maar na verloop van tijd heeft ze geleerd om deze onvolkomenheden te omarmen als onderdeel van haar manier van werken.
Delen
‘Mijn letterborduurwerk heeft zich ontwikkeld tot een uitbreiding van mijn eigen handschrift met elke letter op een bepaalde manier gevormd’. Catherine wil graag verhalen “vertellen” om ervaringen te delen en misschien herinneringen op te roepen bij de kijker.
In haar werk Keepsake bijvoorbeeld combineerde Catherine handgeborduurde teksten met een aantal bijzondere voorwerpen met dierbare herinneringen uit haar ouderlijk huis.
instagram.com/catherine_hill_textile_artist/