Mozaïeken met stof: de textielcollages van Marty Jonas

‘Ik wou dat ik meer uren op een dag had om aan mijn kunst te besteden’, zegt de Amerikaanse textielkunstenaar Marty Jonas wanneer ik naar de ontwikkeling van haar werk vraag. ‘Bij alles wat ik zie denk ik: ik zou nog dit of dat kunnen proberen.’ Jonas’ werken lopen dan ook sterk uiteen in materiaal en techniek. Toch blijken vooral de textielcollages favoriet, een techniek die is terug te zien in haar serie ‘Flowers and plants’ (2010).

Tekst: Sandra Mackus

Mozaïeken op de muren van het Vaticaan vormden de aanleiding voor haar werkwijze. ‘Ik dacht dat het schilderijen waren, maar het bleken mozaïeken te zijn. Ik zei: “dat kan ik doen” en sneed een lap katoen in vierkanten toen ik thuiskwam. Door zelfgemaakte bloemenfoto’s op de computer in pixels om te zetten, ontstond deze serie.’ Uiteindelijk zijn de ‘minuscule mozaïeksteentjes’ voor grotere stukken stof ingeruild waarmee ze haar bloemen en planten heeft vormgegeven.

Geabstraheerde werken

Jonas’ textielcollages tonen geabstraheerde kleurpatronen, waarin de bloemen zelf niet altijd meer herkenbaar zijn. Door haar foto’s sterk in kleur te reduceren, zijn abstracte patronen met egale kleurvlakken ontstaan, die ze met behulp van ruitjespapier afzonderlijk in katoen heeft omgezet. Uiteindelijk zijn de katoenen kleurvlakken middels een thermoplast op een ondergrond bevestigd en met de hand bewerkt om details aan te brengen.

“‘Ik ben opgevoed door een strenge, Duitse vader”

Alleen de buitenkant

De Amerikaanse kunstenares omschrijft zichzelf als een formalist. ‘Ik ben opgevoed door een strenge, Duitse vader. Mijn zussen en ik mochten geen emoties uiten. Dus als mensen naar mijn kunst vragen, verklaar ik dat ik een formalist ben. Het belangrijkste aspect van mijn kunst is de vorm – de manier waarop het gemaakt is en haar visuele effect – niet de verhalende inhoud.’

Effect

Met haar werk probeert Jonas beelden te creëren die van een afstand opvallen, maar er van dichtbij anders uitzien vanwege hun minutieuze details. Hoewel van veraf vaak nog een blad, stengel of stamper te herkennen valt, ontvouwt zich van dichtbij een intrigerend spel van vormen, lijnen en structuren. Daar uit zich haar onstilbare honger voor het maakproces zelf.

> Naar de website van Marty Jonas

Hoofdbeeld: Marty Jonas, Cactus three (detail).

Meer

De veelkleurige verticale kleurverlopen van Ulrike Martha Zimmerman
Ana María Hernando maakt de ongekende mogelijkheden van tule zichtbaar
De veelzijdigheid van werken in textiel te zien in Museum de Kantfabriek
Eva Fàbregas toverde een industriële hal om tot een surrealistisch landschap met amorfe sculpturen
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief