Natalia Martinez combineert vakmanschap met kunst in creatieve vrijheid

De Spaanse, in Italië gevestigde kunstenaar Natalia Martìnez (1978) haakt grote onregelmatige gezichten/ maskers. Zij wil haar werk benaderen met de precisie van het vak en de grootst mogelijke spontaniteit en zo de haaktechniek naar een complexer en vrijer niveau tillen. Daartoe elimineert zij de traditionele richtlijnen die bestaan voor het haken, zij wil kunnen improviseren. Door bijvoorbeeld te werken met elastische garens wordt het werk ruimtelijker.

Tekst: Dorothé Swinkels

In haar creatieve vrijheid kan Natalia materialen gebruiken die als minder edel worden beschouwd zoals stroken gesneden stof en diverse hardware materialen. Elk werk begint met de selectie van elastische vezels, die haar bijzonder aantrekken, omdat de torsie van de elastische stof een bijna imperfecte en oncontroleerbare beweging creëert, waardoor ook het gehaakte materiaal zich vrij kan voelen. Tot slot geeft ze haar maskers een bijzondere presentatie. Alle afbeeldingen die ze als achtergrond gebruikt komen van het internet en heeft zij aangepast.

‘Mijn maskers zijn in principe ironisch en ik probeer dezelfde stemming te vinden in de achtergronden waarin ik ze plaats’

Autodidact
Natalia studeerde Kunstrestauratie in Burgos, Spanje en voltooide een studie modeontwerpen in Milaan. Door haar ervaring in de mode raakte ze geïnteresseerd in verschillende textielmaterialen. ‘Ik ben autodidact, ik ben zelf begonnen met haken door het volgen van een webcursus’. Zo maakte ze een begin en daarna ontwikkelde ze haar kenmerkende driedimensionale experimentele maskers. Als een masker klaar is, projecteert ze het graag in verschillende omgevingen en situaties.

 

Maskers
‘Mijn maskers zijn in principe ironisch en ik probeer dezelfde stemming te vinden in de achtergronden waarin ik ze plaats. Ik vind het interessant te zien hoe de perceptie van het masker verandert afhankelijk van de situatie waarin het wordt geplaatst. ‘

Natalia is gefascineerd door het beeld dat een masker kan vertegenwoordigen. ‘Het masker is altijd aanwezig geweest sinds de oudste culturen, het vertegenwoordigt de angsten en aspiraties van een beschaving en het werd bedacht voor ceremoniële en praktische doeleinden. Door de geschiedenis heen is een masker belangrijker dan we ons bewust zijn’. 

Een overpeinzing
Ook stelt Natalia zich de vraag of het nodig is om een masker op te zetten om iets te representeren dat we niet zijn, of ons gezicht een masker is van ons hart en of dat er misschien meer maskers in ons dagelijks leven zijn dan we ons bewust zijn.

 

www.instagram.com/natamartinez_art/

 

 

Meer

Together in Diversity’ bij High Five Art Galerie
Muriel Gallardo imiteert de vormen en constructies van nesten
Constance Boulay werkt met en rond een obsessie: het lichaam
De Gebreide Viering van Vrouwelijkheid van Evelyn Politzer
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief