Op de Papier Biënnale in Rijswijk is werk van 23 internationale kunstenaars te zien. Onder het thema 'Thuis' verzamelde en selecteerde curator Diana Wind uiteenlopende kunstenaars met intrigerende bijdragen. Het thema 'Thuis' heeft onder de heersende omstandigheden van covid-19 een geheel nieuwe lading gekregen en dat maakt de tentoonstelling zeer actueel. Thuis zijn als gedwongen overlevingsstrategie en de gevolgen van een noodzakelijke verarming van sociaal contact.
Tekst: Monika Auch
Naast sociaal-kritische bijdragen en hoogst persoonlijke, intieme werken over wat het is om je wel of juist niet thuis te voelen, valt het werk van Pim Palsgraaf (1979) op.
"Zijn collage ademt verval, erosie en de verloren sfeer van een plaats"
Hij initieerde in 2012 ‘If Paradise is Half as Nice’ (IPIHAN), een project waarbij hij gezamenlijk met andere kunstenaars werk maakt. Zo reist Palsgraaf in het kader van IPIHAN met collega’s naar verlaten industriële complexen in het vroegere Oost-Duitsland. De groep strijkt ter plekke neer, gaat er wonen en en werkt met het materiaal dat ze daar vinden - hout, de geschiedenis, de sfeer, de ruimtes.
Ze onderzoeken de stemming van de verlaten gebouwen en brengen ze weer tot leven door nieuwe ruimtes te construeren en het als een vrij toegankelijke multi-media tentoonstelling te presenteren. In Rijswijk toont Palsgraaf een collage uit verzameld materiaal zoals hout, behang, papier en karton. Het geheel ademt verval, erosie en de verloren sfeer van een plaats. Geheel in deze sfeer zal een aantal van de kunstenaars ter plekke ‘site-specific installaties’ gaan bouwen, onder andere in het sfeervolle oude deel van het museum.
De krachtige werken bij deze Papier Biënnale - sommige ingetogen, andere overrompelend - maken het dagelijkse, functionele materiaal papier tot de drager van betekenissen. De laatste twintig jaar werd papier als communicatiemiddel bijna overbodig door digitale dragers. Maar papier is al eeuwenlang een belangrijk onderdeel van de menselijke beschaving. De tentoonstelling in Rijswijk is een eye-opener in de vele en verrassende verschijningsvormen van papier, juist nu het lijkt te verdwijnen.
> Naar de website van Pim Palsgraaf
Hoofdbeeld: Pim Palsgraaf, Fading memory, Site specific installation during IPIHAN #9, Zeitz, Germany. Wood, rocksheet, wall paint. 1500 x 1000 x 400 cm 2019.