Een computermonitor wordt overspoeld door vormen die doen denken aan vleesetende planten, toetsen lijken te ontkiemen uit het toetsenbord en een ruggengraat barst uit de achterkant van een computer. De Canadese kunstenaar Twyla Exner visualiseert een alternatief einde voor elektronisch afval.
Tekst: Dorothé Swinkels
Haar werk straalt zowel fascinatie uit als tegenstrijdige gevoelens voor technologie en de snel toenemende rol daarvan in ons dagelijks leven. Twyla creëert kleurrijke hybriden bestaande uit een combinatie van afgedankte elektronica (e-waste), onderdelen uit de groeiende voorraad verouderde technologische producten, met door haar zelf gemaakte organische vormen van afgedankte draden.
Twyla behoort tot een generatie die getuige was van de snelle evolutie van de technologie, maar zich een leven zonder kan herinneren. Ze is rouwig om wat verloren gaat nu tastbare ervaringen vervangen worden door digitale. Twyla: 'De technologie krijgt een toenemende invasieve rol in ons dagelijks leven.'
Aanvankelijk verweefde/vlocht Twyla wilgentakken tot natuurlijke vormen zoals nesten. Ze vertelt: ‘Op een dag kreeg ik een afgedankte telefoonkabel, met honderden met plastic bedekte koperdraden in een regenboog van kleuren. Op mijn daaropvolgende zoektocht kwam ik onder andere nieuwe mandenvlechtmethoden van de Zulu's in Zuid-Afrika tegen, die nu hun traditionele manden van telefoondraad maken.'
"Er is altijd genoeg van dit soort afval"
Haar onderzoek en een intuïtieve reactie op verzamelde e-waste materialen werden van doorslaggevende invloed op het werk dat zij nu maakt. En, door het razende tempo van afdanken is er altijd voldoende voldoende “afval”.
In de serie “Systems” doet ze onderzoek naar natuurlijke en gefabriceerde systemen, van bloedsomloop- tot computersystemen geïnspireerd door de wonderen der natuur en het idee van de elektronische technologieën die uit de hand zijn gelopen. Haar werk “Post-Desktop” is ingegeven door “gepensioneerde” condensatoren, weerstanden, stekkers, LED’s en zo meer.
Twyla vergrootte ze uit tot softsculptures die zich lijken te hebben bevrijd van printplaten en in de installatie met elkaar omgaan en samen de wereld verkennen. Tot slot zegt ze: ‘Sinds kort experimenteer ik met de mogelijkheden van andere afvalobjecten zoals plastic flessen en het situeren van mijn sculpturen als draagbare kunstwerken om het medium en zijn potentiële interactie met andere materialen en het menselijk lichaam te verkennen.'
> Naar de website van Twyla Exner
Hoofdbeeld: Twyla Exner, "Computer Invasion".