De veelkleurige verticale kleurverlopen van Ulrike Martha Zimmerman

Het keerpunt om bijna uitsluitend met garens te gaan werken kwam voor Ulrike voort uit het idee om te ‘schilderen met garen’, zoals ze het noemt, waarbij ze oppervlakken creëert uit verticale kleurverlopen van garens. Ze was meteen gefascineerd door het resultaat. Een van de impulsen om de techniek zo te gebruiken was Wassily Kandinsky's Bauhaus verhandeling Point and Line to Surface.

Tekst: Dorothé Swinkels

Haar werk bestaat uit fragiele, instabiele en tegelijkertijd stabiele oppervlakken die gekamd kunnen worden als haar, die transparant en doorschijnen zijn en gemakkelijk bewegen in de wind. Kleurvlakken in een kleurverloop van een bepaalde tint vereisen vaak wel 20 verschillende kleurtonen, die zij afwisselt om de kleurtoon te bereiken die ze voor ogen heeft. Als de kleur volgens haar nog niet de juiste kleurkracht heeft, voegt ze meer kleurtonen/draden toe of ze verwijdert de kleurdraden die haar storen. 

 

‘Mijn garentechniek onthult de kleurnuances en de complexiteit van de kleur wordt toegankelijk voor de kijker.’

Kunst relativeert
‘Voor mij is mijn kunst mijn levenselixer, zonder kunst zou ik niet zijn wie ik ben. Ik ben opgegroeid met kunst, ik heb een artistieke opvoeding. Kunst is altijd een natuurlijk deel van mijn leven geweest. Kunst creëert voor mij een ruimte waarin ik de werkelijkheid kan relativeren, hoewel ik niet los wil staan van de werkelijkheid, integendeel, kunst kan de werkelijkheid op haar eigen manier toegankelijker maken.

 

Zelfontwikkelde werkwijze
Sinds ongeveer 3 jaar werkt zij uitsluitend met garens, gaandeweg kwam Ulrike bij haar zelf ontwikkelde techniek terecht. ‘Een van mijn favoriete garens is quiltgaren. Het is sterk en stabiel, soms hebben deze een kleurverloop, wat een levendig effect geeft’. Het verschil tussen haar werkwijze en schilderen is de manier waarop tonen worden gemengd, alleen de schilder weet hoe zijn kleur tot stand komt, maar: ‘mijn garen techniek onthult de kleurnuances en de complexiteit van de kleur wordt toegankelijk voor de kijker.’ Haar kijkers worden aangemoedigd om kleuren te analyseren. 

 

Blij mee
Verzamelaars die het werk van Ulrike kopen, vertellen haar hoe fijn ze het vinden met haar werk te leven en hoe de levendigheid van het materiaal hen keer op keer inspireert. Ze praten over haar werk alsof het een persoonlijkheid of een vriend is die ze niet willen missen.

https://www.ulrike-martha-zimmermann.de/

 

https://www.instagram.com/ulrike_martha_zimmermann/

 

Meer

De Theatrale werken van Aurélien Finance zijn troosters
Ana María Hernando maakt de ongekende mogelijkheden van tule zichtbaar
De veelzijdigheid van werken in textiel te zien in Museum de Kantfabriek
Eva Fàbregas toverde een industriële hal om tot een surrealistisch landschap met amorfe sculpturen
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief