Visual Poetry van Cherilyn Martin

Ingetogen kleuren, warrige teksten en gebruikte materialen die nieuw leven zijn ingeblazen. Dit zijn enkele van de elementen die de overzichtstentoonstelling Visual Poetry van Cherilyn Martin kenmerken. “Mijn werk gaat over emotie, verlies, herdenking; onderwerpen die mij bezighouden, maar waar we allemaal mee te maken hebben. Ik hoop dat mensen herkenning vinden in mijn werk.”

Tekst: Angela van Paasen

Van 8 mei tot en met 19 juni 2022 exposeert Cherilyn Martin in de High Five Art Gallery. Materialen met een eigen geschiedenis en verhaal vormen vaak de basis van haar werk. “Vroeger werkte ik vooral vanuit externe thema’s en inspiratiebronnen, en een voorbedacht ontwerp. Dat is wat ik had geleerd op de academie. Tegenwoordig ontstaat mijn werk meer uit een organisch samenspel van mijn gedachten, technieken en het effect daarvan op het materiaal.” 


Quote: “Ik wil intimiteit creëren tussen de toeschouwer en mijn werk”

 

Antiek textiel en roest

Een van de onderdelen van de tentoonstelling is een serie die Cherilyn maakte naar aanleiding van het overlijden van haar dochtertje. Op antieke babyjurkjes borduurde ze met de hand aangrijpende teksten. “Ik vind kleding interessant om mee te werken, omdat het de suggestie geeft van menselijkheid. Een rechthoekig paneel neemt bijvoorbeeld ineens een soort persoonlijkheid aan wanneer ik hier een kanten kraag op naai. Het idee van een geest. Het borduren heeft voor mij een meditatieve werking.” 

De meeste teksten in Cherilyns werk lijken op het eerste gezicht onbegrijpelijk. Pas als je beter kijkt, zie je dat het wel degelijk betekenis heeft. Naast borduren maakt ze ook gebruik van andere technieken, zoals sjabloneren met een speciale roesttechniek. “Het mooie aan roest vind ik dat het gaat over vergankelijkheid en veroudering. Dat past goed bij de inhoud van mijn werk. Ik gebruik bijvoorbeeld poëzie over thema’s als herdenking en verlies. De tekst maak ik bewust moeilijk leesbaar, zodat mensen langer kijken en er intimiteit ontstaat tussen de toeschouwer en mijn werk.”

Naar de website.

Hoofdfoto: Cherilyn Martin, Pillow Books #2, 30x30cm, katoen, scrim, kanten kraag, roest, zeefdruk.

 

Meer

Verbinding: dubbelexpositie Min Spillemaeckers en ViltKontaktGroep
Kathy Landvogt gebruikt het repetitieve breien en sterk koperdraad voor gelaagde vormen
Caroline Lavergne hergebruikt sardineblikjes voor haar borduurexperimenten
Márcia Borges borduurt haar liefde voor vogels en vraagt aandacht voor het bedreigde milieu
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief