Van 3 november tot 29 december 2019 is bij de High Five Art Gallery de tentoonstelling "Wonderlijk Alledaags" te zien. Leden van textielgroep StiQS tonen hun werken die zijn geïnspireerd door alledaagse objecten. TxP sprak twee leden over hun onderzoek naar de biografie van hun gekozen object en de eindresultaten.
Tekst: Angela van Paasen
Gonny de Bekker gebruikte brieven en beschreven kaarten als uitgangspunt. Deze waren geschreven door een zwerver die in een hooiberg bij haar huis sliep. Hij ondertekende steevast met het pseudoniem "A. Zondertuis" en een stokfiguurtje met rugzak en wandelstok. "Dat is hoe hij er altijd bij liep,’ vertelt Gonny. ‘Ik herinner me hem goed, maar heb me als kind nooit afgevraagd wie hij was of waarom hij zwierf. Dat zijn vragen die pas veel later bij mij bovenkwamen."
En zo lokten de brieven een zoektocht uit naar de persoon erachter, en werd de zwerver het "object" van Gonny’s onderzoek. "Ik ben op een uitgebreide ontdekkingstocht gegaan en heb heel veel gevonden. Over zijn achtergrond, afkomst... Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat hij stenograaf en pianist was geweest. In De Zwerversbroek heb ik mijn ontdekkingen en herinneringen van vroeger omgezet in textiel. De broek is eigenlijk het verhaal van A. Zondertuis." Waarom een broek? "Hij droeg altijd een corduroybroek, dat was heel typerend voor hem." Zo is over elk onderdeel van het werk nagedacht. "Ik heb bijvoorbeeld een stuk van een gedicht gebruikt dat hij geschreven heeft. Een mooi gedicht, dat heel goed zijn leven weergeeft. Maar het is bewust bijna onleesbaar, zodat er toch wat voor de fantasie overblijft."
"De wegenkaart als doolhof werd een metafoor voor mijn proces"
Een wegenkaart werd de inspiratiebron voor Marga Lansink. "Wegenkaarten intrigeren mij, je kunt er van alles bij bedenken," zo licht ze toe. Ze verweefde de inspiratie met wat op dat moment speelde in haar leven: "Met ons familiebedrijf verhuisden we naar een ander pand en er waren ook inhoudelijk allerlei veranderingen. Dat hield me natuurlijk bezig. De transitie heb ik geprobeerd te verbeelden in mijn werk, als een route van het oude bedrijf naar het nieuwe." Het resultaat is een tweedimensionaal werk op linnen, waarin Marga diverse technieken en andere materialen gebruikte, van fototransfer tot machinaal en handborduurwerk.
Daarnaast leidde de wegenkaart tot een tweede, kleiner, werk: een bewerkte zakdoek. "De wegenkaart associeerde ik met een doolhof, en dit werd een metafoor voor mijn proces. Je volgt een pad waarvan je nog niet weet waar het heen leidt. Op dat pad kom je van alles tegen en kun je weer andere routes gaan volgen. De zakdoek, waarin ik in reliëf een doolhof maakte, symboliseert de reis die ik gemaakt heb."
> Naar de website van galerie High Five Art
Hoofdbeeld: Marga Lansink, Panta Rhei, Ouden Menei, 2018, 105 x 110 cm.